Digitalisering riskerar inte transportjobben

Digitalisering innebär inte att det blir färre jobb, det är en slutsats i en ny rapport från Transportföretagen.

Relaterade artiklar

Autonoma eller fjärrstyrda fartyg är liksom tidigare automationsutveckling ett orosmoment för många som befarar att vi går mot en framtid med ännu färre arbetstillfällen inom sjöfarten. 

Omfattande behov

En rykande färsk rapport gjord på uppdrag av Transportföretagen, ”Kompetensförsörjning när transportsektorn digitaliseras” drar bland annat slutsatsen att behovet av arbetskraft inom hela transportsektorn är såpass omfattande framöver att antalet sysselsatta i transportsektorn sannolikt inte påverkas de närmsta åren”. 

Lång process

För sjöfarten gäller att utvecklingen av till exempel fjärrlotsning, fjärrstyrning av fartyg och autonoma fartyg ännu är i sina tidigaste skeden. Dessutom ska regelverk och infrastruktur anpassas till den nya teknologin och det är därför ingen djärv gissning att processen kommer att ta tid. Därmed är det mer långsiktiga prognoser som kan visa hur digitaliseringen påverkar antalet sysselsatta inom sjöfarten.

Stort behov även på lång sikt

Rapporten från Transportföretagen gör gällande att efterfrågan på arbetskraft även fram till 2030 kan vara fortsatt hög. 

”Däremot kommer behovet av kompetens snabbt att förändras mot en ökad efterfrågan på kompetens inom nya teknikområdet, vilket redan märks inom el- och hybriddrift där efterfrågan är stor men utbudet begränsat”, står det i rapporten.

Åtgärder

Rapporten flaggar för ett akut behov av att se över kvalitet och innehåll i utbildningarna med hänsyn till att behovet av kompetens snabbt förändras. Ledtiderna för förändring och utveckling av utbildningar måste kortas och för att åstadkomma det behövs mer och bättre samverkan mellan utbildningssystemet och utbildningssektorn, enligt rapporten.

I Transportföretagens seminarium under torsdagen på Maritima Mötesplatsen i Visby bekräftades bilden i rapporten av de inbjudna paneldeltagarna.

Cecilia Jerneheim från Keolis och Sohana Josefsson från Green Cargo har båda ett akut behov av buss- respektive tågförare.

– Transportbranschen kommer att växa med 30 procent fram till 2030, det är prognosen för Europa, sa Sohana Josefsson på seminariet och betonade att hennes i dag skriande behov av tågförare inte kommer att minska.

Politikerna höll med

Både Cecilia Jerneheim och Sohana Josefsson sa att deras bolag helt enkelt inte kommer att överleva om man inte växlar upp kompetensförsörjningen genom de åtgärder som förs fram i rapporten.

Även de två riksdagsledamöterna från S och M i panelen höll med om behoven som framfördes.

Sjöfartstidningen har tagit del av Transportföretagens rapport som utskrift, den kommer att publiceras inom snar framtid på deras hemsida.