Sjöfartsverkets sju helikoptrar modell AW139 är förberedda för att kunna flyga med vattenlast för brandbekämpning.
Sjöfartsverket

Sjöfartsverkets brandbekämpning utreds

Sjöfartsverket har tagit emot ett uppdrag av regeringen att utreda hur verket kan bidra med brandbekämpning.

Relaterade artiklar

Regeringen vill att Sjöfartsverket ser över möjligheterna att kunna bidra med brandbekämpning från Sjöfartsverkets helikoptrar. Därför får verket nu i uppdrag att utreda förutsättningarna för att Sjöfartsverkets sjö- och flygräddningshelikoptrar ska kunna bekämpa bränder.

Utrustning och utbildning

Sjöfartsverket ska bland annat undersöka vilka tekniska förändringar som kan behöva göras, som exempelvis att utrusta helikoptrar med krokar för vattentankar samt att titta på behovet av utbildning hos helikopterförare.

– Det är viktigt att vi undersöker hur vi kan använda de resurser vi har mer effektivt i sådana här extrema situationer. Vi är beredda att pröva alla vägar för att förstärka räddningskapaciteten, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth i regeringens pressmeddelande.

Första deadline i september

Då Sverige just nu har flera pågående skogsbränder och risken fortsatt är stor för fler, ska Sjöfartsverket även se över vilka helikoptrar som kan bli operativa inom kort och därmed kunna delta i eftersläckningen. Denna del av uppdraget ska redovisas till Näringsdepartementet senast den 14 september 2018. Uppdraget i sin helhet ska redovisas senast den 31 december 2018.

”Klokt”

Sjöfartsverkets generaldirektör Katarina Norén är positiv till uppdraget:

– Det är klokt av regeringen att ge oss dessa uppdrag så att det säkerställs att samhällets resurser används på bästa sätt, säger hon i ett pressmeddelande från Sjöfartsverket.

Sjöfartsverket har under brandbekämpningen bidragit med personal placerade i ledningsfunktioner vid Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB. Sjöfartsverket uppfattar initialt att det finns flera tänkbara lösningar på statens behov av flygande brandbekämpning, varav utvidgning av Sjöfartsverkets uppdrag eventuellt kan vara ett alternativ bland flera.

– Det är inte självklart att Sjöfartsverket har de bästa möjligheterna och de mest lämpade resurserna och därför måste alternativen utredas, säger Mattias Hyllert, direktör för sjö- och flygräddningen.

Har elva helikoptrar

Sjöfartsverket har en pågående process för att sälja eller avveckla verkets fyra S76-helikoptrar, eftersom de inte möter dagens krav för flyg- och sjöräddning. De har dock tekniska förutsättningar för att flyga med till exempel brandtunna, så med anledning av samhällets uttryckta behov av operativa helikoptrar för brandbekämpning kommer en annan användning för S76 att utredas. Verket har också sju helikoptrar för sjö-och flygräddning som är förberedda för montering av lastkrok.