Arkivbild. Coralius levererar LNG/LBG-blandning till Tern Ocean och Thun Evolve.

Fotograf: Anna Janson

Kategori: Tank | Miljö

Preem-fartyg kör på LNG/LBG-blandning

Preems LNG-drivna fartyg på timecharter har från och med nu tio procent biogas i tanken. Ett avtal med gasleverantören Gasum har säkrat kontinuerlig leverans av biogasinblandning i den LNG som bunkras i fartygen.

De två fartygen är Terntanks Tern Ocean och Thun Tankers Thun Evolve, som Preem har på timecharter.

– Vi bunkrar dem helt normalt med Coralius, förklarar Jacob Granqvist, Sales Director LNG Marine på Gasum, när Sjöfartstidningen ringer upp honom.

Certifierad blandning

Naturgas med biogasinblandning levereras via gasnätet till Gasums produktionsansläggning i Risavika, där den likvifieras och lastas ombord som vanligt på Sirius Shipping bunkerfartyg Coralius. Principen är densamma som när man köper grön el – gasen är certifierad att innehålla en viss mängd biogas, berättar Jacob Granqvist.

Är det första gången ni skriver ett sådant här avtal om biogasinblandning i LNG?
– Ja, det är första gången. Vi har ju levererat biogas tidigare, men det har varit pilotfall, one-offs där vi har fyllt några bilar med biogas för att visa att det går att göra. Men nu är det första gången som det blir kontinuerlig leverans. Det här är ett viktigt steg för att visa för industrin och allmänheten att det är möjligt att göra. Det finns biogas och vi kan leverera den kontinuerligt till våra kunder i den mån de vill ha.

Brist på biogas ”en myt”

Det går nu att beställa hur stor andel man vill av biogas i gasen man köper från Gasum, det är sedan en fråga om vad kunden är villig att betala. Priset för ren biogas är drygt dubbelt så högt som priset på LNG, uppskattar Jacob Granqvist. 

Kan vilket rederi som helst göra ett liknande avtal som Preem om biogasinblanding i sin LNG med er?
– Ingenting hindrar det och vi är glada att göra det. Det är någonting som vi nu försöker förklara för alla att det här med att det skulle vara brist på biogas eller att det brister i logistikkedjan, det är lite en myt i dagens läge. Det är gamla fakta.

Hållbarhetsmål

Gasum uppger att företaget kommer att fortsätta investera i leveranskedjan för LNG och LBG samt utveckla samarbeten inom sjöfarten för en renare framtid. LBG minskar utsläppen av växthusgaser med upp till 85 procent jämfört med fossila bränslen, enligt Gasum.

– Marina transporter är en viktig del av Preems verksamhet. Vi är väldigt glada över att kunna introducera förnybar flytande biogas i bränslemixen. Denna möjlighet är i linje med våra ambitiösa hållbarhetsmål, säger Anna Karin Klinthäll, Manager Trading Operations på Preem, i ett pressmeddelande.