Kenny Reinhold, ordförande i Seko Sjöfolk, hoppas att Stena Line ska dra tillbaka sitt varsel.
Arkivbild: Anna Janson

Facken går på högvarv

Seko sjöfolk och Sjöbefälsföreningen har bråda dagar just nu. Många oroliga medlemmar hör av sig och båda facken hänvisar till löpande information på sina hemsidor.

Relaterade artiklar

De båda facken upplyser om att det kan vara svårt att nå fram till dem just nu. Inte minst Stena Lines varsel av 950 anställda har ökat kontakttrafiken, skriver Seko sjöfolk på sin hemsida. 600 av de 950 varslade är medlemmar hos Seko sjöfolk.

Stena Lines vd Niclas Mårtensson sa i en intervju med SVT efter att varslet lades:
– Det här är en så länge en av de värsta dagarna i mitt liv. Jag lider med dem som kommer att bli drabbade.

Seko sjöfolks ordförande Kenny Reinhold kommenterade igår läget i liknande ordalag på sjofolk.se:
– Många medlemmar är väldigt oroliga för vad som ska hända. Igår var en av de tråkigaste dagarna i mitt fackliga liv. Rederierna är illa ute.

”Bedrövligt”

Seko sjöfolk välkomnar de åtgärder som hittills gjorts av regeringen i samband med den extraordinära situation som uppstått på grund av coronaviruset. De fokuserar nu det fackliga arbetet på att undvika varsel om arbetsbrist. I förhandlingar med arbetsgivare kan tillfälliga ändringar i tim- och periodschema samt utläggning av förfallen semester och vederlag vara en lösning för att undvika omedelbara varsel.

Flera rederier har den senaste veckan haft en tät dialog med Seko sjöfolk för att i samråd med facket försöka hitta lösningar. Dock inte Stena Line.
– Hos de flesta rederier finns ett bra förhandlingsklimat och en god vilja att i samråd med oss hitta lösningar. Stena Line är det enda rederiet som inte velat förhandla med oss utan går direkt på varsel. Jag tycker att det är bedrövligt, upplyser Kenny Reinhold på hemsidan.

Förhastat beslut

Seko sjöfolk förutsätter att Stena Line har tagit ett förhastat beslut och att bolaget ska dra tillbaka sitt varsel.
– Vi hoppas på att Stena Line vill förhandla kring åtgärder som inte innebär varsel om uppsägningar, men som ändå gör att rederiet kan fortsätta bedriva trafik. I Seko sjöfolk har vi fullt fokus på denna tuffa situation. Vi gör allt vi kan för att dämpa det fall som kommer av den globala kris vi är mitt uppe i, fortsätter Kenny Reinhold.

Svårt att förflytta sig

Även Sjöbefälsföreningen förhandlar på såväl central nivå med Sarf som på lokal nivå, framför allt med färjerederier, för att hantera situationen. De får just nu en del frågor från sjöbefäl som har svårt att ta sig till sin arbetsplats, respektive att komma hem. Sjöbefälsföreningen rekommenderar på sin hemsida att medlemmar som har problem med detta i första hand ska vända sig till sitt rederi.