Korrespondent i Hong Kong

Japp, det stämmer. Jag är på plats i Hong Kong. Men ni kan vara lugna, jag blir inte kvar här så länge. Denna veckan agerar jag reporter på plats i ett av Asiens stora finanscentrum – Hong Kong. Främst för att det är dop för Stena Bulks nybygge Stena Imperative.

Hong Kong är en spännande stad (slitet uttryckt). Men ibland får jag en känsla av att staden är lite artificiell. Som om någon bestämt sig för att här ska bli en gigantisk stad med alla stora finansinstitut representerade, och så blev det så.

Men även om den kan kännas konstgjord så är den på många sätt väldigt vacker. Jag bor för tillfället på 115:e våningen och har en skaplig utsikt över sundet som delar Hong Kong i två delar. En sidan halvön Kowloon och på den andra Hong Kong-ön. Och i sundet är det hård trafik. Något som jag antar kan tilltala de av er läsare som är båtologer.

Framför allt trafikeras sundet av sex olika linjer med högfartsfärjor till olika öar utanför Hong Kong, till exempel casino-ön Macau.

Här går också några av världens största containerfartyg in till den gigantiska containerterminalen. Förankrade utanför hamnen ligger hundratals mindre containerfartyg ämnade för trafik upp för olika asiatiska floder. Tillsammans med minst lika många pråmar med kranar, vad de är ämnade för har jag dock inte kunnat lista ut. Kanske någon här vet?

Det ryktas också, bland all personal från Stena, att det ska ligga ett tidigare Stena Line-fartyg här någonstans också. Lite oklart var. Så senare i veckan får det bli en liten utflykt för att ta reda på om det stämmer.

IMG_0364

Långt där nere ligger Stena Imperative på platsen där dopet skedde.

IMG_0357

Panoramavy från en av Hong Kongs högsta byggnader.

IMG_0348

Det formligen kryllar av de små pråmarna med kranar på vars ändamål jag inte riktigt förstått ännu. Någon som vet?

IMG_0343

Containerhamnen ligger precis vid vägen när man åker in mot Hong Kong från flygplatsen.

Kommentarer

  • Anonymous

    En stor del av pråmarna är för att lossa containers från fartyg och ta in till terminal. Containerhamnen är så pass trafikerad att många fartyg inte ens går in i hamn. Sedan finns det många pråmar som fraktar sand och grus, exempelvis till reclamation projekt.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.