"IMO måste agera. " Enligt ICS är typgodkännandet av utrustningen för rening av ballastvatten så otydligt att näringen inte vet vad som gäller.
Nyheter
-
-
Olaglig arbetskraft. 38 svenskar anställda av bemanningsföretaget SMBF och uthyrda till Stena Drilling AS har nu fått fast anställning i det norska företaget. Men kampen har inte varit deras.
-
Kontroversiellt. Poul Woodall, DFDS:s miljö- och hållbarhetschef, tror inte att svaveldirektivet kommer att verkställas.
-
Byter snart ägare. Bore håller på att sälja sina torrlastfartyg Swegard och Fingard.
-
Till Estland? Sea Wind kan bli nästa offer för svaveldirektivet. Fackliga förhandlingar har inletts inför en eventuell flytt och omflaggning.
-
Klar 2020. Göteborgs stad kan börja projektera den nya lågbron över Göta älv efter att Mark- och Miljödomstolen godkänt brobygget.
-
Ej permanent. De finska farledsavgifterna för lastfartyg halveras i genomsnitt, men enbart för en treårsperiod.
-
Nyckelfaktorer. Teknikanpassning och optimerad fart innebär betydande inbesparingar för Stena Bulk.
-
Nybygge för LNG. Svensk-norska joint venture-företaget JT Cement bygger nytt cementfartyg med multi fuel-motor från Wärtsilä.
-
Fortsatt billig el. Nu kan Göteborgs hamn fortsätta utbyggnaden av landbaserad el vid kajerna. Förhoppningen är att få med även container- och tankbåtarna.
-
"Omöjlig ekvation". Finlands rederinäring anser att miljöstödet för efterinstallationer av skrubberanläggningar inte alls är så bra som man låter påskina.
-
Hemlig köpare. Den nya ägaren till åländska Baltic Excellent vill inte att säljaren yppar några detaljer kring affären.
-
Sociala medier. Genom att följa och gilla oss på Facebook kan du snabbt och lätt få alla våra nyheter och övriga inlägg direkt i ditt eget Facebook-flöde.
-
"Mycket nöjda. " Tack vare extra avgångar ökade antalet passagerare kraftigt i Viking Lines trafik över Finska viken under sommaren.
-
Nätverk. Oceans Three-alliansen kan ses som ett svar på den så kallade 2M-alliansen som ingicks tidigare i somras.
-
Hybrid. Den nya skrubbern ska installeras i slutet av året på ännu okänt varv och vara redo att tas i bruk lagom till januari 2015.
-
Leverans 2016. De LNG-drivna nybyggen som ska gå i trafik för Containerships får Wärtsiläs nya typ av dual fuel-tvåtaktsmotor.
-
Arena för affärer. Den stora maritima teknikmässan i Hamburg lockar mängder med besökare och utställare. Kolla in Sjöfartstidningens mingelbilder!
-
Utvidgat försök. Stationer med alkobommar ska testas i Frihamnen för att förhindra onyktra chaufförer.
-
Regeringen prioriterar svavelfrågan. Det ska bli dyrt att svavelfuska. Enligt Näringsdepartementet ska lagarna hinna anpassas före årsskiftet.
-
Säkrare försörjning. Sjöfartens utbildningsinstitut föreslås ökat stöd, något som gläder sjöfartsskolorna.
-
Utökar flottan. Två bitumentankers på vardera 37.000 dödviktston ska levereras till Wisby Tankers under 2017.
-
Minskade utsläpp. Kalmar ska tillverka sju nya kranar till Puerto Central-hamnen i San Antonio.
-
Emigrerar. Nu påbörjar snart den tidigare Sverige-Finland-färjan Silja Europa sin resa mot Australien och uppgiften som hotellfartyg.
-
Stigande priser. M/S Trelleborg tas ur trafik på sträckan Trelleborg-Sassnitz som följd av de nya svaveldirektiven.