CSCL Globe med en kapacitet på 19.000 TEU.

Fotograf: Hyundai Heavy Industries

Kategori: Skeppsbyggnad | Container

Världens största containerfartyg döpt

Maersk äger inte längre världens största containerfartyg – under gårdagen togs tronen över av CSCL Globe.

Maersk Mc-Kinney Møller och de andra fartygen av klassen Triple-E har under en tid varit världens största containerfartyg med en kapacitet på 18.270 TEU. Och rykten går om att större fartyg är på väg. Men igår namngavs det hittills största fartyget på Hyundai Heavy Industries varv i Sydkorea – China Shipping Container Lines (CSCL) nya fartyg CSCL Globe med möjlighet att lasta 19.000 TEU.

Fartyget är 400 meter långt och 58,6 meter brett och kommer gå på traden mellan Asien och Europa när hon lämnar varvet i slutet av november. CSCL Globe är det första av fem lika stora fartyg som CSCL beställde av varvet i maj 2013.

Mer energieffektivt

Den största nyheten med CSCL Globe – förutom att det är världens största containerfartyg – är att de med de nya motorerna beräknas förbruka 20 procent mindre bränsle per TEU, jämfört med 10.000 TEU-containerfartyg.

Hyundai Heavy Industries levererade det första fartyget på över 10.000 TEU under 2010, sedan dess har de levererat 82 stycken vilket gör dem till den största leverantören av så stora containerfartyg i världen.

Kommentarer

  • Ingvar Bergman

    Jag höll på att säga…. ’Vem bryr sig?’ CSCL kom tvåa och flera är på upploppet
    .
    För ett par veckor sedan vädjade Nils Smedegaard Andersen, högste man i APM-gruppen, till sina ’peers’ att hålla igen på nybeställningar för att få bukt med överkapaciteten. Härom-dagen sade en av hans närmaste – chefen för Maersk Line, Sören Skou – att man ser på att bygga flera 18000-teu fartyg. Och på en vecka föll det senaste försöket till frakthöjning i Far East-traden med rekordtappet drygt 20%…. …. så jag tror jag säger det ändå – vem bryr sig ?.
    I varje fall inte linjeoperatörerna.!

  • Pär Svensson

    En positiv del i satsningarna är miljön. genom dels sänkningen av bränsleförbrukningen dels genom utrangering av gamla ineffektiva fartyg men också genom en långsammare men också mer bränsleeffektiv användning av fartygen. Överkapaciteten kommer därigenom reglera sig själv och oviktig att vara orolig för.

  • Ingvar Bergman

    Det finns inte mycket ’gamla ineffektiva fartyg’ kvar. Man är inne och skrotar fartyg byggda långt in på 90-talet. Normalt har ett fartyg 25-27 års ekonomiskt liv, men man är nere på lite över 20 år med skärbrännarna.
    Maersk lär ha 25% lägre kostnader för att flytta en container Asien-Nordeuropa i jämförelse med 13000 teu fartyg. Den största delen i kostnadsbesparingen är bränslet – men räknestycket förutsätter att man lastar fullt, vilket man så vitt jag vet hittills inte lyckats med i en marknad där tillgång övertrumfar efterfrågan med ca 15%.
    Man förleds lätt att tro att Triple-E är utomordentligt bränsleeffektiva — men glömmer att utslaget per skeppad container ser ekvationen i dagsläget inte lika ljus ut. Om så där en fyra/fem år från nu kanske efterfrågan hunnit ifatt tillgången – i varje fall har ’de andra’ hunnit skaffa sig 18000+ och konkurrensfördelarna mellan linjeoperatörerna blir svårare att finna. Att överkapaciteten reglerar sig själv, beror uteslutande på om Asien’s tillväxt håller och Europa har råd att spendera. Om byggandet fortsätter lär ingen hjälp komma från de som är närmast berörda – linjeredarna – och det ger viss anledning till ’oro’.

  • Khalid

    Hej!
    Jag vill veta var jag kan hitta de containerfartyg gå till Dubai.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.