Västervik i Pireus.

Fotograf: Gotlandsbåten

Kategori: Passagerarsjöfart | Ekonomi

Gotlandsbåten ställer in – igen

Det blir ingen trafik mellan Västervik och Visby nästa sommar heller. Gotlandsbåten AB:s styrelse meddelade under onsdagen att de beslutat att skjuta upp trafikstarten ytterligare ett år.

– Det är naturligtvis ett otroligt svårt beslut att ta, säger styrelseordförande Stefan Daun i ett pressmeddelande.

– Men vi måste se på företagets långsiktiga överlevnad. Vi vet att affärsidén är helt rätt och att konkurrensen gynnar prisbilden till Gotland. Därför är det ytterst viktigt att vi redan nu slår i bromsen inför nästa säsong, så vi inte på något sätt utfäster några löften som negativt påverkar besöksnäringen varken i Visby eller Västervik.

Västervik var för dyr

Den största anledningen till att trafikstarten skjuts upp till 2016 är att företaget har haft svårt att hitta lämpligt tonnage för verksamheten. Företaget skriver på sin hemsida att M/V Västervik som var aktuell att användas under sommaren 2014 – men som aldrig kom igång – är alldeles för kostsam att ta till Sverige och ha upplagd under så stor del av året. Därför söker de nu efter ett alternativt fartyg för sommaren 2016.

Nu kommer Gotlandsbåten AB skära ner på personal till minimum fram tills verksamheten kan sätta igång igen inför sommaren 2016.

Kommentarer

  • Passageraren

    Stena ser nattsvart på färjebranchen men Gotlandsbåten kan inte hitta en ledig färja att chartra, hur hänger det ihop?

    • Ellen G

      Ja, det är en gåta hur man ska kunna konkurrera med en gammal färja när Destination Gotland satsar på LNG. Bränslekostnaderna har varit det som sänkt färjebranschen dom senaste åren.

  • Ej Gotlänning

    Okunskap i Gotlendsbåten låter det som. Borde dom inte kunnat räkna ut det tidigare att kostnaden för att ta hit fartyget skulle bli dyrt ?? Konstgjord anding av drömmare..

  • Nils Nordenbrink

    Nej, det är inte kostnaden att ta båten till Östersjön som är okänd eller för hög. Utan det handlar om att man inte blivit överens om charterperiodens längd.

    Passageraren: Svårigheten är att få ett charteravtal som matchar den förhållandevis korta säsongen för Gotlandstrafiken.

    • Adam Bergman

      Hej Nils,
      Anledningen till att jag skriver att kostnaden är en bidragande faktor till att trafiken inte kommer igång är för att Gotlandsbåten själva hävdar i sitt pressmeddelande: ”Det förut aktuella fartyget M/V Västervik är för kostsamt att ta till Sverige och ha upplagt under lång tid.” http://www.gotlandsbaten.se/Gotlandsbaten.html

      Men det är mycket möjligt att charterperiodens längd också har haft en bidragande faktor i det hela då de skriver att de förhandlat med det grekiska rederiet, men utan att komma fram till en överenskommelse.

      • Nils Nordenbrink

        Skriv en kommentar…Hej Adam
        Ingen skugga över din artikel. Det var jag som uttryckte mig förenklat.

        Jag vände mig mot följande kommentar från ”Ej Gotlänning”:

        #Okunskap i Gotlandsbåten låter det som. Borde dom inte kunnat räkna ut det tidigare att kostnaden för att ta hit fartyget skulle bli dyrt ?? Konstgjord andning av drömmare..”

        Här är den detaljerade förklaringen: Planen var att få hem Princess T till nyår och att ägaren skulle ha henne upplagd i Västervik i stället för Grekland fram till charterstarten. En sådan överenskommelse fanns från början men förändrades senare av den ena parten. Ballasten (förflyttningen av båten till Östersjön) skulle befraktaren betala som vanligt.

  • SE

    Okunniga drömmare?

  • Anonym

    ”Okunniga drömmare”?

    No hard feelings. Flera i Gotlandsbåten var med då Gotlandsflyg startade. Det var samma visa då. Fast starta båttrafik är betydligt svårare än flyg, men det har vi vetat hela tiden.

    Idag finns inte Skyways längre och Braathens Regional där Sverigeflyg numera ingår, har väl uppemot 30% marknadsandel av hela inrikesflyget.

  • isle_of_lewis

    Styrelseproffsen vet att verkligheten har hunnit ikapp Gotlandsbåten och dess fader, Stig Verkelin -och lämnar den sjunkande skutan:

    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=94&artikel=6052418

    Gotlandsbåtens styrelse är således inte längre fulltalig. Någon som vill hoppa in? Nils Nordenbrink kanske?

    Vad som hände i Grekland det har vi börjat ana. Men vad hände tidigare i Skottland? Se länk (och läs kommentarerna):

    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=94&artikel=5637574

    Först blev det ett skotskt (vrak)fartyg. Sedan ett grekiskt (vrak)fartyg. Och nu söker ”rederiets” avträdande VD efter ett nytt fartyg??

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.