Skärgårdstrafik. Det kommunala bolaget Affärsverken i Karlskrona har vunnit ett tolvårigt avtal om skärgårdstrafiken i Karlskrona och Ronneby. Avtalet innebär att rederiet kommer att utökas med två linjer. Men fortsatt finns trafik som saknar anbud.
Nyheter
-
-
Avgifter. Sjöfartsverket går mot ett underskott på nära 500 miljoner kronor för 2024. Den 1 januari 2025 görs höjningar av farledsavgiften och lotsavgiften, men redan nu flaggar generaldirektör Erik Eklund för ytterligare höjningar redan till sommaren.
-
Besättningsbyten. Sedan i somras har många sjöfarare, fartygsagenter och rederier upplevt stora problem vid besättningsbyten i många svenska hamnar efter Kustbevakningens skärpta regeltolkning. Men nu kan en vändning vara på gång genom att nio hamnkommuner ansöker om att bli gränsövergångsställen.
-
Fartygspresentation. Varsovia är Polferries första nybygge på 20 år och ersätter två äldre fartyg på linjen mellan Ystad och Swinoujscie. Det är dessutom det största ropaxfartyget som byggts av det italienska varvet Cantiere Navale Visentini.
-
Order. Sirius Shipping har lagt en order på fyra nya produkttankfartyg på 7.999 dwt. Första fartyget i den nya serien – kallad Evolution 8K Hybrid Series – har beräknad leverans 2027.
-
Brand. Det svenska lastfartyget Sofia började brinna strax utanför Bornholm sent på torsdagskvällen. Besättningen på fem personer fick räddas med helikopter.
-
Leverans. American Offshore Services, A-O-S, har taget leverans av sitt tredje nybygge i år, G-klassfartyget Guarder.
-
Klimat. Efter en pilotperiod lanserar det finländska teknikföretaget Langh Tech sina lösningar för koldioxidinfångning ombord (OCC) för kommersiell användning. Fyra bulkfartyg blir först ut med tekniken.
-
Specialfartyg. Sverige saknar idag egen förmåga att säkra fungerande infrastruktur till havs. Mot bakgrund av kabelbrotten i Östersjön larmar nu Svensk Sjöfart om för få specialfartyg med svensk flagg.
-
Inlandssjöfart. Sedan år 2020 har Skaw Shipping skeppat nära 4 miljoner ton tunnelmassor på Mälaren från bygget av motorvägen Förbifart Stockholm. Nu är tunneln färdigsprängd och resultatet blev ett av Sveriges genom tiderna största projekt på inre vattenvägar.
-
Ekonomi. Gotlandsbolaget har haft en stark sommarsäsong och nu pågår ett intensivt arbete för att ta över linjen Oslo–Fredrikshamn–Köpenhamn. Det framgår av bolagets kvartalsrapport.
-
Elektrifiering. Vågen av elektrifiering inom skärgårdstrafiken fortsätter att dra över Sverige. Näst på tur står färjan Lasse-Maja som går i trafik till Marstrand i Kungälvs kommun. Men först behöver ersättningsfärjan Nisse uppgraderas.
-
Reportage. Sjöfartstidningen bjuder på reportage öppet att läsa utan prenumeration: Förutsättningarna för sjöfart och global handel har förändrats kraftigt de senaste åren. Frågan är hur sjöfarten kan skyddas i denna nya verklighet?
-
Julläsning. Sjöfartstidningen bjuder på reportage öppna att läsa utan prenumeration. Idag: När fartygen blir större vill Oresund Drydocks hänga med. Muddring och större docka står på önskelistan.
-
Kabelbrott. Fartyg från Sverige, Danmark och Tyskland följer det kinesiska bulkfartyget Yi Peng 3:s rörelser efter att fartyget kopplats till kabelbrotten i Östersjön tidigare i november.
-
Intervju. Med en lång bakgrund inom Stenakoncernen har Erik Lewenhaupt nu tagit över som vd för Stena Glovis.
-
Energi. Klimat- och energifrågor ur olika perspektiv stod i fokus när branschorganisationen höll höstmöte för medlemmar och andra.
-
Upphandling. Region Stockholm har beslutat att ge Rederi AB Ballerina uppdraget att köra pendelbåtstrafiken på linje 89 mellan Ekerö och Stockholm. Därmed tappar nuvarande operatören Blidösundsbolaget trafiken.
-
Pris. IMO:s pris för jämställdhet går till Karin Orsel, medgrundare och vd för MF Shipping Group i Nederländerna. Priset delas ut i maj nästa år.
-
Tar över. Viking Lines tidigare försäljningsdirektör Kenneth Gustavsson har blivit utsedd till ny vd för Gotland Alandia Cruises som driver kryssningsfartyget Birka Gotland.
-
Fartygspresentation. Anrika rederiet Ahlmark Lines har satsat på två nya arbetshästar genom torrlastarna Unden och Mangen för virkestrafiken till England.
-
Mässa. I år prövar sjöfarten ett nytt grepp för att locka ungdomar på mässan Kunskap & Framtid. För att visa bredden samsas branschen i en stor monter.
-
Expansion. Framgången fortsätter för svenska Candela med den elektriska bärplansfärjan P-12. Nu har bolaget fått sin första order till USA, det samtidigt som Candela nu tar in ytterligare 150 miljoner kronor i riskkapital för att kunna skala upp produktionen.
-
Finansiering. E-bränsleutvecklaren Liquid Wind har fått in en halv miljard kronor i nytt kapital från de internationella jättebolagen Uniper, HYCAP och Samsung Ventures.
-
Rekrytering. Sedan den 14 november är Erika Janson ny ansvarig för föreningen Svensk Sjöfarts kommunikationsarbete.