Muddring. Under torsdagen signerar Sjöfartsverket och Luleå Hamn ett kontrakt värt över en halv miljard kronor med den första entreprenören som ska utföra förberedande muddringsarbeten i projekt Malmporten.
Nyheter
-
-
Namngivning. Strömma Turism & Sjöfarts första elektriska sightseeingbåt får namnet Prins Daniel. Båten sätts i trafik i Stockholm den 16 juni.
-
Lotsuppsägningar. På två år har 15 lotsar valt att säga upp sig från Sjöfartsverket, bara i år är siffran åtta. Det är en helt ny utveckling som inte Sjöfartsverket sett tidigare.
-
Rapport. Transportstyrelsens hantering av regelverken har försvårat elektrifieringen av fartyg i den nationella sjöfarten, enligt myndighetens egen rapport. Men nu har situationen förbättrats.
-
Dopceremoni. Efter två år i drift kunde Donsötank under måndagen genomföra ett efterlängtat dop av fartyget Pacifico när hon låg på varv i franska Dunkirk.
-
Danmark vill leda omställningen. Det finns fortfarande mycket att göra för att sänka utsläppen genom bland annat energieffektivisering och ruttoptimering. I Köpenhamn pekar en mängd nya aktörer på att sjöfarten behöver tänka nytt.
-
Attack. Två handelsfartyg ska ha fattat eld efter att ha träffats av missiler utanför Jemens kust, uppger flera internationella medier. Inga personskador har rapporterats.
-
Kryssning. Meyer Turku varv i Åbo har levererat kryssningsfartyget Mein Shiff 7 till beställaren TUI Cruises. Det är det första fartyget förberett för metanol som byggs vid varvet.
-
Polarforskning. I augusti ska isbrytaren Oden på ännu en expedition till Grönland. Forskarna ombord ska bland annat studera hur smältande glaciärer bidrar till att höja den globala havsnivån.
-
Ny linje. Hallands Hamnar, Stena Recycling och Hydro Aluminium har inlett ett nytt samarbete. Metallskrot som tidigare gick på lastbil till anläggningar i Norge flyttas nu till sjöfrakt.
-
Färjetrafik. Gotlandsbolaget köper DFDS linje Oslo–Fredrikshavn–Köpenhamn för cirka 400 miljoner danska kronor. I köpet ingår två bil- och passagerarfartyg och en verksamhet med cirka 800 anställda.
-
Navigation. Sjöfartsverkets UFS-redaktion i Norrköping ser till att sjökorten stämmer och att ändringar görs tydliga och når ut.
-
Porträtt. Christina Bromander är en av två nya ledamöter i branschorganisationen Svensk Sjöfarts styrelse.
-
Landström. Sveriges första landströmsanläggning för kryssningsfartyg har nu testats i Stockholm. Nu räknar Stockholms hamnar med att över 35 kryssningsfartyg kommer att ansluta fram till oktober i år.
-
Elektrifiering. Västtrafik fortsätter sin satsning på eldriven färjetrafik. Nu står det klart att färjetrafiken i Tjörns kommun ska elektrifieras genom ett nybygge och en konvertering av befintligt fartyg.
-
Danmark vill leda omställningen. Trots rapporter om risker förutspår många inom dansk sjöfart att ammoniak kommer att vara det dominerande sjöfartsbränslet efter år 2030. Nu uppmanar bränsleproducenter rederier att våga ta steget och teckna kontrakt.
-
Sommarläsning. Förra året slog dansk sjöfart alla rekord och exporterade för mer än 500 miljarder danska kronor. Köpenhamn har samtidigt blivit något av ett centrum för sjöfartens sökande efter en mer hållbar framdrivning.
-
Upphandling. FMV har påbörjat en upphandling av fyra nya trängfartyg till Försvarsmakten. Det är fartyg som ska fungera som transportfartyg och för förnödenhetsförsörjning och teknisk tjänst.
-
Sommarläsning. Sjöfartstidningen bjuder under sommaren på reportage öppna att läsa utan prenumeration. Idag: Sedan huset såldes har Sjömanskyrkan i Göteborg och samordnaren Cecilia Petersson byggt upp en ny verksamhet som passar dagens behov – en Sjömanskyrkan 2.0.
-
Order. Wallenius Wilhelmsen utnyttjar optioner för att bygga ytterligare fyra 9.300 CEU-fartyg i rederiets nya Shaper-klass.
-
Tio år med inre vattenvägar. Analys: Intresset och tekniken finns, nu behöver Sverige sluta med att bara gå halva vägen.
-
Tio år med inre vattenvägar. Reportageserie: På en kanal i Belgien körs pråmfartyg utan besättning ombord. Nu sprider sig tekniken.
-
Beslut. Göteborgs hamn har fått ett föreläggande från Transportstyrelsen för att man inte anses följa EU:s hamntjänstförordning.
-
Bunkring. Efter att ha bunkrat Viking Lines LNG-drivna fartyg i Stockholm sedan våren 2013 flyttas nu bunkerfartyget Seagas till Åbo efter att Stockholms hamnar sagt upp avtalet med Gasum. Rysk LNG är en av förklaringarna.
-
Tio år med inre vattenvägar. Reportageserie: I Uddevalla pågår ett stort hamnutvecklingsprojekt för att flytta hamnen. Nu hoppas de även på en ny inre vattenväg till Göteborg som sägs kunna svälja över 50.000 lastbilar från E6:an.