Godby Shipping har köpt fartyget Aurora.
Godby Shippings fartyg Aurora.

Fotograf: Godby Shipping

Kategori: Skeppsbyggnad | RoRo

Godby Shipping planerar för nybyggen

Godby Shipping planerar att bygga två nya fartyg i Kina för att uppdatera sin flotta. Det berättar rederiets vd Dan Mikkola i en intervju med Ålands Radio.

Godby Shipping som är specialiserat på roro-trafik för gods har länge haft planer på nybyggen, men utan att komma i mål. Den senaste nybyggnadsbeställningen gjordes 2007. I augusti köpte man M/S Transporter, byggd 1991, av Eckerö Shipping.

– Med köpet av Transporter har vi åtta fartyg i flottan, med en medelålder på över 30 år. Nyanskaffning är otroligt aktuellt för oss, säger Dan Mikkola i Ålands Radios sjöfartspodd.

Väntas ske under våren

Besluten är inte ännu tagna men Dan Mikkola säger att beställningen kan läggas första kvartalet 2026 och att fartygen kan levereras under 2028.

– Vi behöver vara modiga i den här situationen och beställa fartyg även om vi inte har sysselsättning säkrad.

I podden berättar Dan Mikkola att man under många år jobbat för att kunna lägga en beställning på två nybyggen, men att man inte lyckats få siffrorna att gå ihop. Ett projekt om att beställa en mindre typ av roro-fartyg startades 2018, men kom att pausas till följd av coronapandemin och dess konsekvenser.

Påverkas av geopolitik

Nyligen hade Godby Shipping långtgående planer på en beställning av ersättningsfartyg för sin kund CMA CMG som har rutter i Karibien, med mycket trafik på USA-hamnar. Den affären har dock påverkats av de geopolitiska förändringar som Donald Trumps inträde i Vita huset har medfört, bland annat när det gäller förslaget om höga sanktionsavgifter för fartyg byggda i Kina som anlöper USA.

– Vi hade en avsiktsförklaring med ett varv i Kina, men kunden valde att inte gå vidare med projektet på grund av den geopolitiska osäkerheten i världen, säger Dan Mikkola.

Enligt Dan Mikkola är dock efterfrågan på marknaden så stark att man är redo att lägga en beställning av nya fartyg även utan att ha klart med en kund.

– Vi är stora i vårt kärnsegment som är mindre roro-fartyg med isklass. Jag ser det som rimligt att beställa två nya fartyg i den här situationen.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.