De fyra nybyggena ska byggas på varvet China Merchants Jinling Shipyard, Dingheng i Kina. I ett pressmeddelande skriver Donsörederiet att fartygen byggs enligt Sirius standard och under konceptet Pathway to Zero, med högsta nivå av hållbarhet, effektivitet och säkerhet. De kommer att utrustas med effektiva system för framdrift och den senaste teknologin för att uppfylla framtida regelverk.
Den nya serien har designats av rederiet i samarbete med FKAB och har beräknad leverans under 2027 och 2028. Fartygen är en miljöanpassad och uppdaterad version av fartygen Saturnus och Mercurius, som levererades 2018 och 2019, med lägre bränslekonsumtion och teknik för att minimera utsläpp.
Batterier och landström
Nybyggena ska utrustas med hybridbatterier på 420 kWh för peak shaving på både huvud- och hjälpmaskineri. System för landström på 1.000 kW ska också installeras, vilket gör att fartygen kan nå nollutsläpp vid lossning och lastning i hamn.
Fartygen har ett beräknat EEDI som ligger 40 procent lägre än Phase III-kraven för 2025.
– En massa hårt arbete har äntligen gett resultat och vi är väldigt glada. De här fartygen är ett viktigt steg mot vår vision att bli det långsiktiga förstahandsvalet för våra kollegor, kunder och för samhället. Med Evolution 8K tar vi ytterligare ett steg framåt i att förnya Sirius flotta, säger Jonas Backman, vd för Sirius Shipping.
Totalt har Sirius Shipping nu sex fartyg i beställning. I augusti 2023 beställdes två nybyggen på 15.000 dwt med leverans under 2026.
Fakta Evolution 8K – Hybrid Series
- DWT: 7.999
- Längd: 119,90 m
- Bredd: 19,4 m
- Djupgående: 7,23 m
- Lastkapacitet: 9.700 m3
- Isklass 1 A