Färjan Lasse-Maja har blivit ett speciellt kännetecken för alla som någon gång rest till och från Marstrand. Nu står fartyget inför en elektrifiering.

Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

Kategori: Färjetrafik | Miljö | Passagerarsjöfart

Marstrandsfärjan satsar på batteridrift

Vågen av elektrifiering inom skärgårdstrafiken fortsätter att dra över Sverige. Näst på tur står färjan Lasse-Maja som går i trafik till Marstrand i Kungälvs kommun. Men först behöver ersättningsfärjan Nisse uppgraderas.
Sedan år 2020 är det Kungälvs kommun som både äger och driver Marstrandsfärjan, en förbindelse som tar två minuter mellan Marstrands färjeläge på Koön till Marstrandsön och som årligen transporterar över 500.000 passagerare. Trafiken sköts av färjan Lasse-Maja från 1984 med färjan Nisse från 1956 som reservfärja. 

Vill du läsa mer? Logga in här

Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.