”Hello, Goodbye”

9905222_Estraden

Estraden på utgående från Åbo på en av sina första resor till Harwich den 2 mars 1999.

Med undantag för färjorna har roro-fartyget Estraden antagligen varit den mest frekventa besökaren i Åbo hamn under en mycket lång tid. Efter nästan 16 år av trafik mellan Åbo och Harwich är det nu dags att ta farväl av trotjänaren Estraden, som aldrig tidigare har gått i någon annan trafik.

Befraktaren är densamma som 1999, även om namn och ägarstruktur har ändrats sedan starten. Däremot är ägaren en annan.

När Estraden levererades av Aker Finnyards i Raumo den 5 februari 1999 var det Rederi Ab Engship som tog emot henne. Hon var då det första nybygget på den tysk-engelska linjen ArgoMann Ferry Service. Det är förstås en sanning med modifikation för roro-trafiken mellan Åbo och Harwich startades av Bore redan 1972. Efter att Bore upphörde med sin egen linjetrafik återupptogs linjen av ArgoMann.

Bakom ArgoMann stod tyska Argo Reederei och brittiska Mann & Son. Trots att redaren Kaj Engblom ingalunda var förtjust i idén ändrades fartygets namn ganska snart efter leveransen till Amazon, vilket lär ha varit en konstruktion där ”A” kom från Argo, ”Ma” från Mann och ”zon” från Son. Hon fick dock tillbaka sitt ursprungliga namn Estraden då Argo lämnade trafiken. Samtidigt döptes linjen om till Mann Lines.

Det var Bore som startade trafiken till Harwich, och när Bore 2006 köpte Rederi Ab Engship hade rederiet åter ett roro-fartyg i denna trafik. Men Bore fungerade endast som ”tonnage provider” och hade inget med själva linjen Mann Lines att göra.

estraden_DSC9093

I typiskt decembermörker med snöfall lämnade Estraden Nådendal med destination Rotterdam på morgonen den 30 december. 

Från och med 2015 har Bore chartrat ut Estraden till P&O Ferries. Nu ska hon inleda trafik i samma område som halvsystrarna Norsea och Norsky, som under hela sitt liv seglat för P&O på Nordsjön. 

Estraden kommer säkert att göra väl ifrån sig även på Nordsjön i trafik för P&O mellan England och Holland. Innan trafiken inleddes utrustades hon med ett rotorsegel för att reducera bunkerförbrukningen.

stena_foreteller_DSC9245

Stena Foreteller avgår från Åbo på sin första resa i sin nya trafik på nyårsafton 2014.

Mann Lines har inlett samarbete med Stena Line och hyrt in det större roro-fartyget Stena Foreteller för sin trafik mellan Åbo och Harwich. Slingan, som tar en vecka, omfattar dessutom anlöp av hamnarna Bremerhaven, Cuxhaven och Paldiski.

Stena Foreteller är ett lika väl planerat och effektivt roro-fartyg som Estraden och kommer säkert att kunna ta sin plats på denna krävande linje, där man på sju dagar besöker fem hamnar och har två transiteringar genom Kielkanalen. Det krävs precision och tillräckliga fartresurser för att tidtabellen ska hålla. Stena Foreteller har lite högre marschfart än Estraden och den kommer säkert väl till pass för att ge marginal vid hårt väder eller is.

Jag hälsar Stena Foreteller och dess besättning välkommen och lycka till på Åbolinjen. Samtidigt tar jag farväl av Estraden och dess fina besättning (under årens lopp har jag haft förmånen att träffa många av dem) och önskar dem lycka till i sin nya trafik.

Sist men inte minst vill jag tacka våra läsare för att ni varit med oss under det gångna året och ser fram emot att ha er med även under 2015. Jag önskar er alla ett framgångsrikt nytt år 2015!

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.