Det var för att möta den expanderande amerikanska vindkraftsindustrin offshore som American Offshore Services grundades under år 2020 som ett dotterbolag till Northern Offshore Group, N-O-G.
Fyra hybrid-ready crew transfer-fartyg (CTV) som uppfyller kraven i Jones Act beställdes, två från varvet Blount Boats i Rhode Island och två från varvet Metal Shark i Louisiana.
Tre levererade fartyg i år
Nu meddelar A-O-S att det tredje av fartygen, Guarder, blivit levererad.
– Vi har tagit emot tre fartyg på tre kvartal. Industrin växer och efterfrågan på CTV:er är stabil, säger Michael Burbelo, vd på A-O-S i ett uttalande på Linkedin.
– Som jag sa tidigare i år, vi har just börjat. Vi är dedikerade till att tjäna offshorevindindustrin och vi strävar efter att vara de bästa på det vi gör, säger han vidare.
De två tidigare fartygen har fått namnen Gripper och Generater.
Klarar tuffare utmaningar
Guarder är liksom systerfartygen designad för att överföra teknisk personal och utrustning till den snabbt växande amerikanska offshorevindindustrin. De 30 meter långa fartygen i G-klassen har kapacitet för 24 passagerare och är enligt rederiet designade för att klara tuffare utmaningar än tidigare typer av CTV-fartyg, bland annat tack vare en ny skrovform och Volvo Pentas IPS-system. De är förberedda för att kunna konverteras till hybriddrift.
Fartygen är klassade av American Bureau of Shipping, ABS.