27 färjbilder från 26 år

amorella_881014

Vaktavlösning. Rosella lämnar sin kajplats för att ge plats åt nybygget Amorella under det första besöket i Åbo den 14 oktober 1988.

Jag bloggade tidigare om hur vissa färjerederier under de senaste decennierna har ändrat färgsättningen på sina fartyg och uppdaterat symboler och logotyper. Med risk för att bli riktigt nördig tänkte jag spinna vidare på denna tråd med hjälp av en bildserie. Denna gång handlar det inte om förändring. Det handlar om en färja som exteriört har förändrats förvånansvärt lite sedan leveransen 1988.

Färjan är Amorella, som nu på hösten i 26 års tid gått i trafik för Viking Line mellan Stockholm, Åland och Åbo. Med undantag för dockningar och någon servicedag då och då har hon varit i trafik i praktiken dygnet runt. Hamnuppehållen är korta och med den nuvarande tidtabellen sker proviantering och intag av andra förnödenheter, städning, lastning, lossning, lämning av sopor och tvätt samt mycket annat under de drygt en timme långa hamnuppehållen i Åbo och Stockholm.

Amorella byggdes i Split i dåvarande Jugoslavien på uppdrag av Viking Line-delägaren SF Line Ab i Mariehamn. Redan från första början var Amorella planerad för att ersätta Rosella på Åbolinjen. Hur snabb utvecklingen var åskådliggörs av att Rosella då var endast åtta år gammal. Efter Rederi AB Slites konkurs kom Rosella emellertid tillbaka till Åbolinjen som ersättare för Kalypso på grund av att Viking Line fick akut brist på fartyg. Rosella kom därefter under några år att gå i par med sin tidigare ersättare Amorella. En permanent tonnagelösning för Åbolinjen kunde Viking Line åstadkomma 1997, då Amorellas halvsyster Gabriella (ex Silja Scandinavia, ex Frans Suell) köptes in och Amorellas yngre syster Isabella kunde flyttas till Åbolinjen. Därefter gick de där i par tills Isabella ersattes av Viking Grace i januari 2013. Men Amorella är fortfarande kvar på sin ursprungliga linje.

Eftersom Amorella är en daglig besökare i Åbo hamn finns det en hel del bilder på henne i mitt fotoarkiv. Jag upptäckte faktiskt att det inte har gått ett enda år utan att jag fotograferat fartyget åtminstone vid några tillfällen. Det var då färjenörden i mig vaknade och jag beslöt att skanna in gamla diapositiv och negativ – ett för varje år av trafik – som komplement till senare års digitala bilder för att studera om och hur färjan har förändrats.

För alla er som inte bryr er om att titta på en 27 bilders svit på samma färja rekommenderar jag att sluta läsa här. Om någon däremot har intresse av att se hur Amorella har ”åldrats” under åren kan ni studera denna bildkavalkad. Det är faktiskt inte mycket som har förändrats i färjans exteriör och färgsättning med åren och åtminstone på ytan ser Amorella fortfarande ut som ny.

Amorella är inte unik – det finns fortfarande många ”åttiotalister” i trafik i Norden – Stena Danica, Stena Saga, Mariella, Princess Anastasia, Pearl Seaways, Isabelle och många fler. De utgör alla exempel på att väl planerade färjor har en lång teknisk och kommersiell livslängd om de underhålls väl och då och då uppgraderas. Nu får vi se om svaveldirektivet innebär en snabbare utfasning av dessa lite äldre färjor än om de kunnat fortsätta att opereras med nuvarande bränslekvaliteter. Att installera skrubberanläggningar på fyra huvudmaskiner i färjor som närmar sig 30 är knappast ett realistiskt alternativ.

Här kommer 26 år med Amorella på Åbolinjen:

19881113_amorellaPå utgående från Åbo, 13 november 1988.

19890611_amorella

Åbo skärgård, 11 juni 1989.

19900721_amorella

Åbo skärgård, 21 juli 1990.

19910702_amorella

Åbo skärgård, 2 juli 1991.

19920604_amorella

Åbo skärgård, 4 juni 1992.

19930605_amorella

På utgående från Åbo, 5 juni 1993.

19940409_amorella

På utgående från Åbo, 9 april 1994.

19950616_amorella

På ingående till Mariehamn, 16 juni 1995.

19960615_amorella

På ingående till Mariehamn, 15 juni 1996.

19970703_amorella

Åbo skärgård, 3 juli 1997.

19980717_amorella 

Åbo skärgård, 17 juli 1998.

19990731_amorella

Åbo skärgård, 31 juli 1999.

20000914_amorella

Mariehamns hamn, 14 september 2000.

20010720_amorella

Stockholms hamn, 20 juli 2001.

20020820_amorella

Åbo skärgård, 20 augusti 2002.

20030304_amorella

Åbo skärgård, 4 mars 2003.

20040422_amorella

Lidingö, på ingående till Stockholm, 22 april 2004.

20050707_amorella

Åbo skärgård, 7 juli 2005.

20061012_amorella

Mariehamns hamn, 12 oktober 2006.

20070901_amorella

Föglöfjärden, Ålands skärgård, 1 september 2007.

20080430_amorella

Åbo skärgård, 30 april 2008.

20090520_amorella

Åbo hamn, 20 maj 2009.

20100115_amorella

Kobba klintar utanför Mariehamn, 15 januari 2010.

20110401_amorella

Åbo skärgård, 1 april 2011.

20121213_amorella

På utgående från Åbo, 13 december 2012.

20130921_amorella

Stockholms skärgård, 21 september 2013.

20140718_amorella

Åbo skärgård, 18 juli 2014.

Kommentarer

  • Anonymous

    fina viking båtar

    • AndersThoren

      ”Split Sisters” är verkligen dom bästa Viking båtarna genom tiderna för mig

  • Jalonen Kaija

    <3 Amorelia <3

    • Andersthoren

      Kan hålla med dig fullständigt 🙂 Kaija Jalonen

  • BVS

    Då man beäknar priset för byggande av både AMORELLA o. ISABELLA , samt tiden dom varit i rederiets tjänst. Mycket passande och populära fartyg på sina rutter. Kan man bara konstatera att systrarna är och varit en mycket lukrativ affär för sina ägare.

    • AndersThoren

      Verkligen 😀 trivsama Utrymmen ombord och lätt att hitta ombord.Samt inredningen är lite Jugoslavisk/Medelahavs färger oxå.

  • AndersThoren

    Mycket fina bilder signerad Pär-Henrik Sjöström

  • Heljä Järvinen

    Fina bilder på en fin båt med den bästa besättningen från topp till tå . Min favoritbåt som jag hoppas seglar ännu mååååånga år .

  • Anders Erik Peterson

    Gratulerar Pär-Henrik Sjöström till en bra skriven krönika och fina bilder på M/S Amorella. Men vad är ”Splitsisters” mot Apollo 3 & Kalypso….. Nada, inget att skryta med förutom på intäcktssidan möjligtvis? Sen har vi ju kärleken till Svea Corona & Nord Estonia (ex. Dana Regina, DFDS). Med vänlig hälsning Matros/ Fartygsvärd Anders Erik Peterson ”Drutten” Ordf. NEECC1990.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.