Vaktavlösning. Rosella lämnar sin kajplats för att ge plats åt nybygget Amorella under det första besöket i Åbo den 14 oktober 1988.
Jag bloggade tidigare om hur vissa färjerederier under de senaste decennierna har ändrat färgsättningen på sina fartyg och uppdaterat symboler och logotyper. Med risk för att bli riktigt nördig tänkte jag spinna vidare på denna tråd med hjälp av en bildserie. Denna gång handlar det inte om förändring. Det handlar om en färja som exteriört har förändrats förvånansvärt lite sedan leveransen 1988.
Färjan är Amorella, som nu på hösten i 26 års tid gått i trafik för Viking Line mellan Stockholm, Åland och Åbo. Med undantag för dockningar och någon servicedag då och då har hon varit i trafik i praktiken dygnet runt. Hamnuppehållen är korta och med den nuvarande tidtabellen sker proviantering och intag av andra förnödenheter, städning, lastning, lossning, lämning av sopor och tvätt samt mycket annat under de drygt en timme långa hamnuppehållen i Åbo och Stockholm.
Amorella byggdes i Split i dåvarande Jugoslavien på uppdrag av Viking Line-delägaren SF Line Ab i Mariehamn. Redan från första början var Amorella planerad för att ersätta Rosella på Åbolinjen. Hur snabb utvecklingen var åskådliggörs av att Rosella då var endast åtta år gammal. Efter Rederi AB Slites konkurs kom Rosella emellertid tillbaka till Åbolinjen som ersättare för Kalypso på grund av att Viking Line fick akut brist på fartyg. Rosella kom därefter under några år att gå i par med sin tidigare ersättare Amorella. En permanent tonnagelösning för Åbolinjen kunde Viking Line åstadkomma 1997, då Amorellas halvsyster Gabriella (ex Silja Scandinavia, ex Frans Suell) köptes in och Amorellas yngre syster Isabella kunde flyttas till Åbolinjen. Därefter gick de där i par tills Isabella ersattes av Viking Grace i januari 2013. Men Amorella är fortfarande kvar på sin ursprungliga linje.
Eftersom Amorella är en daglig besökare i Åbo hamn finns det en hel del bilder på henne i mitt fotoarkiv. Jag upptäckte faktiskt att det inte har gått ett enda år utan att jag fotograferat fartyget åtminstone vid några tillfällen. Det var då färjenörden i mig vaknade och jag beslöt att skanna in gamla diapositiv och negativ – ett för varje år av trafik – som komplement till senare års digitala bilder för att studera om och hur färjan har förändrats.
För alla er som inte bryr er om att titta på en 27 bilders svit på samma färja rekommenderar jag att sluta läsa här. Om någon däremot har intresse av att se hur Amorella har ”åldrats” under åren kan ni studera denna bildkavalkad. Det är faktiskt inte mycket som har förändrats i färjans exteriör och färgsättning med åren och åtminstone på ytan ser Amorella fortfarande ut som ny.
Amorella är inte unik – det finns fortfarande många ”åttiotalister” i trafik i Norden – Stena Danica, Stena Saga, Mariella, Princess Anastasia, Pearl Seaways, Isabelle och många fler. De utgör alla exempel på att väl planerade färjor har en lång teknisk och kommersiell livslängd om de underhålls väl och då och då uppgraderas. Nu får vi se om svaveldirektivet innebär en snabbare utfasning av dessa lite äldre färjor än om de kunnat fortsätta att opereras med nuvarande bränslekvaliteter. Att installera skrubberanläggningar på fyra huvudmaskiner i färjor som närmar sig 30 är knappast ett realistiskt alternativ.
Här kommer 26 år med Amorella på Åbolinjen:
På utgående från Åbo, 13 november 1988.
Åbo skärgård, 11 juni 1989.
Åbo skärgård, 21 juli 1990.
Åbo skärgård, 2 juli 1991.
Åbo skärgård, 4 juni 1992.
På utgående från Åbo, 5 juni 1993.
På utgående från Åbo, 9 april 1994.
På ingående till Mariehamn, 16 juni 1995.
På ingående till Mariehamn, 15 juni 1996.
Åbo skärgård, 3 juli 1997.
Åbo skärgård, 17 juli 1998.
Åbo skärgård, 31 juli 1999.
Mariehamns hamn, 14 september 2000.
Stockholms hamn, 20 juli 2001.
Åbo skärgård, 20 augusti 2002.
Åbo skärgård, 4 mars 2003.
Lidingö, på ingående till Stockholm, 22 april 2004.
Åbo skärgård, 7 juli 2005.
Mariehamns hamn, 12 oktober 2006.
Föglöfjärden, Ålands skärgård, 1 september 2007.
Åbo skärgård, 30 april 2008.
Åbo hamn, 20 maj 2009.
Kobba klintar utanför Mariehamn, 15 januari 2010.
Åbo skärgård, 1 april 2011.
På utgående från Åbo, 13 december 2012.
Stockholms skärgård, 21 september 2013.
Åbo skärgård, 18 juli 2014.