Kategori: Folk/företag

Hon ska leda Svensk Sjöfarts kommunikation

Sedan den 14 november är Erika Janson ny ansvarig för föreningen Svensk Sjöfarts kommunikationsarbete.

Erika har 18 års erfarenhet av olika roller inom kommunikation, opinionsbildning och politik i såväl Sverige som Bryssel. Hon kommer närmast från Tallink Silja Line där hon jobbat som kommunikationschef i drygt fyra år.

– Sjöfarten är en otroligt viktig och spännande bransch som i mitt tycke får alldeles för lite utrymme i samhällsdebatten och i media. Det finns så många viktiga och aktuella frågor där sjöfarten spelar en central roll, exempelvis den gröna omställningen, försvars- och beredskapsfrågorna och konkurrenskraften. Jag ser mycket fram emot att få jobba brett med sjöfartsfrågor och få representera så många fantastiska svenska rederier, säger Erika Janson i ett pressmeddelande.

Uppvuxen på Åland

Som ålänning och uppvuxen i en familj där båda föräldrarna arbetade inom sjöfart, såväl passagerartrafik som internationell godstrafik, har sjöfarten alltid legat Erika varmt om hjärtat och med sin långa erfarenhet av kommunikation och påverkansarbete hoppas hon kunna bidra till Svensk Sjöfarts synlighet och verksamhetsutveckling.

– Sjöfarten är komplex, det finns otroligt många olika frågor att jobba med och våra medlemmar bedriver väldigt olika typer av verksamheter. Min uppgift blir att försöka översätta de komplexa frågorna så att de blir begripliga och intressanta även för den bredare allmänheten. Att sätta sjöfarten på kartan, helt enkelt. Jag är taggad och ser fram emot att sätta igång, säger Erika Janson.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.