Efter vårens lite tröga start kryssade nära 160.000 resenärer med Birka Gotland mellan juni och augusti och kryssningarna till Gotland hade mycket god beläggning med nästan 38.000 passagerare. Det framgår i Gotlandsbolagets kvartalsrapport för årets tredje kvartal.
Totalt gör koncernen, där Gotland Alandia Cruises med Birka Gotland ingår, ett rörelseresultat på cirka 323 MSEK för årets tredje kvartal, jämfört med cirka 278 MSEK samma period förra året.
Förbättrat resultat i Gotlandstrafiken
Enligt Gotlandsbolaget har resultatet påverkats positivt av utförda tjänster för bolaget Gotland Alandia Cruises som ägs tillsammans med Viking Line, samt avvecklingen av verksamheten inom produkttank. Lägre bränslekostnader och högre intäkter i Gotlandstrafiken har också haft positiv påverkan på resultatet, medan kostnader till följd av köpet av linjen Oslo-Fredrikshamn-Köpenhamn belastar resultatet negativt.
– Trafiken med Birka Gotland har bidragit positivt under kvartalet, men förbättringen jämfört med 2023 beror framför allt på förbättrat resultat i Gotlandstrafiken, säger Gotlandsbolagets vd Håkan Johansson i en kommentar till kvartalsrapporten.
Ska utveckla nya linjen
Kvartalet har präglats av ett intensivt arbete med att förbereda övertagandet av linjen Oslo–Fredrikshamn–Köpenhamn. Den 31 oktober tog Gotlandsbolaget över verksamheten med de två fartygen Pearl Seaways och Crown Seaways och 800 anställda från DFDS, och nu väntar renoveringar av fartygen för att utveckla upplevelsen ombord.
– Gotlandsbolaget angör nu ytterligare två nordiska huvudstäder och transaktionen är ett viktigt steg i vår strategi att expandera inom passagerarsjöfart. Linjen mellan Oslo-Fredrikshamn-Köpenhamn är en attraktiv kombination av passagerarsjöfart och kryssningar, och vi ser stor potential i att utveckla den, säger Gotlandsbolagets vd Håkan Johansson i en kommentar till kvartalsrapporten.
Intensifierar arbetet med fossilfria fartyg
I juni kom Trafikverket med beskedet att Gotlandsbolaget vunnit upphandlingen för att fortsatt driva Gotlandstrafiken 2027-2035. Det innebar att rederiet ytterligare intensifierat arbetet med nästa generations fartyg för Gotlandstrafiken.
– Vårt mål är att erbjuda klimatneutrala överfarter i Gotlandstrafiken senast år 2045, vilket kräver betydande investeringar, säger Håkan Johansson.
Under de senaste åren har bolaget arbetat med nästa generations fartyg, den så kallade Horizonserien – konceptfartyg utvecklade för fossilfri framdrift. Arbetet med Horizon X, en snabbgående katamaran som kan drivas med vätgas och andra fossilfria bränslen, uppges vara långt framskridet och bolaget finansierar en tvåårig forskartjänst på Uppsala universitet kopplat till projektet.
Vill inte ha ö-undantag
Regeringen kom nyligen med beskedet att färjetrafiken till och från Gotland kommer att omfattas av kraven på utsläppsminskningar enligt FuelEU Maritime. Det blir alltså inget ö-undantag och detta välkomnas av Gotlandsbolaget.
– I remissvar och dialoger har vi varit tydliga med att trafiken mellan Gotland och fastlandet inte skulle gynnas av ett undantag. Istället är förordningen positiv för utvecklingen av Gotlandstrafiken, då den innehåller incitament för att överprestera mot klimatmålen, och vi är väl förberedda för att möta kraven, säger Håkan Johansson.