Samarbete. Uddevallabaserade FKAB Marine Design har ingått ett samarbetsavtal med Crucible Engineering för att börja arbeta mot den amerikanska marknaden.
Nyheter
-
-
Jätteaffär. Det danska logistikföretaget DSV har undertecknat ett avtal om att förvärva Schenker från Deutsche Bahn i en affär värd 14,3 miljarder euro.
-
Ny plattform. Sjöfartsbranschen krokar arm med bränsleproducenter för att lösa Europas utmaningar med att få fram fossilfria alternativ.
-
Leverans. Under torsdagen levererade det finska varvet Rauma Marine Constructions, RMC, den första av två bil- och passagerarfärjor till det tasmanska rederiet TT-Line.
-
Charter. United European Car Carriers, UECC, har långtidchartrat biltransportfartyget Auto Way från Wallenius Lines. Det för att möta en ökad efterfrågan i sitt sitt nord-sydliga nätverk.
-
Nya bränslen. Gotlandsbolaget och Uppsala universitet Campus Gotland har samarbetat i flera större forskningsprojekt. Nu finansierar rederiet en tvåårig forskartjänst med inriktning på vätgas för sjöfarten.
-
Nysatsning. En ny kortruttslinje mellan Mariehamn och Kapellskär. Det är målet för ett nybildat initiativ kallat Ålands folkrederi.
-
Sjöräddning. I samband med att kungen firade 50 år på tronen donerade han en stor summa till Sjöräddningssällskapet. Nu har de inlett byggandet av en ny räddningsbåt.
-
Färjetrafik. Förra sommaren satte Stena Line in bil- och passagerarfärjan Stena Vision på linjen mellan Frankrike och Irland, men nu står det klart att fartyget kommer att tas bort från linjen.
-
Tillbud. Robotbåten R142 Ystad var ytterst nära en kollision med Blidösundsbolagets Silverpilen i Stockholms skärgård i lördags. Enligt Tidningen Skärgården ska den före detta militärbåten ha färdats i nära 40 knop trots tät dimma och varit några få meter från en kollision.
-
Orosmoment. Ökad geopolitisk instabilitet och cyberattacker oroar redare världen över. Detta enligt den internationella redareföreningen ICS senaste maritima barometer-rapport.
-
Trendbrott. Ansökningarna till sjöfartsprogrammen på Chalmers i Göteborg har ökat kraftigt i år, och många fler påbörjar utbildningarna.
-
Vattenvägar. I 2,5 år har pråmen Carrier 1 kört fram och tillbaka i Stockholm med tusentals ton med bergmassor från bygget av Stockholms nya tunnelbana. När den sista turen nu körts står det klart att det blev 826 lass som annars krävt 67.000 lastbilar genom Stockholms innerstad.
-
Statistik. Resandet med Destination Gotland under sommarmånaderna 2024 ökade något jämfört med föregående år. Det skriver bolaget i ett pressmeddelande.
-
Media. Från september har Sjöfartstidningen ett nytt partnerskap med företaget Mediakraft gällande annonsförsäljning. Samtidigt utvecklas nya annonsformat och bättre möjligheter till digital annonsering.
-
Invigning. Med en parad av maskiner som körde från den gamla till den nya kajen i Varberg invigdes nya Farehamnen under måndagen.
-
Budgetnyhet. Regeringen föreslår att stämpelskatten slopas. Man vill också göra det lättare för svenska rederier att hyra in och hyra ut obemannade skepp, så kallad bareboat charter.
-
Eriksbergs kulturhamn. Ostindiefarare, skonare, ångare och skutor. I tio år har kulturhistoriska fartyg samlats i Eriksbergs kulturhamn.
-
Inspel. När infrastrukturminister Andreas Carlson i augusti höll möte om maritima frågor bad han branschen om synpunkter på regeringens fortsatta arbete. Svensk Sjöfart listar fem punkter som extra viktiga.
-
Besättningsbyten. I veckan träffade Skeppsmäklarna infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) för att bland annat prata om problematiken kring Kustbevakningens skärpta rutiner för gränskontroll vid besättningsbyten.
-
Konceptfartyg. – Vi är glada att kunna stödja utvecklingen av detta innovativa e-bunkerfartyg som främjar hållbara maritima lösningar samtidigt som höga säkerhets- och miljöstandarder upprätthålls, säger Herman Spilker, Vice President of North Europe Zone på Bureau Veritas Marine & Offshore.
-
Anlöp. Rederiet Maersk sätter in sitt senaste och största metanolfartyg på den transoceana veckotrafiken mellan Göteborg och Asien. Det innebär att hamnen nu har två containerfartyg med metanoldrift som regelbundet anlöper hamnen.
-
Yrket. Ett starkt intresse för färjor fick Magnus Ehrenberg från Limhamn att starta en kommunikationsbyrå. Nu fyller byrån 30 år samtidigt som grundaren fyller 60.
-
Leverans. Fartygen i Furetanks Vingaserie fortsätter att levereras på löpande band. Under måndagen blev Fure Viken levererad till samarbetsbolaget FureBear.
-
Mötesplats. Krisen i Röda havet, sjöfartens omställning till fossilfrihet samt AI och digitalisering blev stora ämnen när sjöfartseventet SMM 2024 i Hamburg drog igång.