Spänt läge. Läget för sjöfart som trafikerar Omanbukten, Hormuzsundet och Persiska viken är osäkert i spåren av USA:s och Irans attacker. Storbritannien har återupptagit obligatorisk militär eskort av brittiskflaggade fartyg i området.
Nyheter
-
-
Utmaningar. Strejk och dockning innebar att antalet passagerare kunde ha blivit ännu bättre för Wasaline.
-
Rekord. Antalet fraktenheter och personbilar på Viking Line-färjornas bildäck ökade under 2019.
-
Helsingborgs hamn. Containertrafiken ökar i världen och även i Helsingborgs hamn, 2019 såg man en ökning av nästan elva procent av hanterat gods.
-
Flyttar hem. SCA bildar ett nytt bolag, SCA Shipping AB, vilket innebär en flytt av rederiverksamheten från Isle of Man till Sverige. ”Vi flyttar dit det är mest gynnsamt”, säger SCA.
-
Bra år. Eckerö Line har goda erfarenheter av det första halvåret med två fartyg i trafik mellan Finland och Estland.
-
Finland ökar. Tallinks Silja Line-trafik mellan Sverige och Finland utvecklades positivt under 2019 inom alla kategorier.
-
Leverans. Dagen före nyårsafton överlät det kinesiska varvet GSI bil- och passagerarfärjan Thjelvar till Gotlandsbolaget.
-
Superstar. Den tidigare planerade beställningen av Superstar-klassens ropax-fartyg har nu förverkligats av Grimaldi-ägda Finnlines.
-
Ny terminal. Det nu pågående hamnutvecklingsprojektet i Arendal är det största på 40 år i Göteborgs Hamn.
-
Liquid Wind. Företaget vill se att framtidens fartyg drivs med e-metanol. Nu har de fått 18 miljoner för att utveckla sin verksamhet.
-
Vinnare. Aurora Botnia blev det segrande förslaget i namntävlingen för Wasalines nybygge.
-
Stängs. Den 25 december hålls den sista gudstjänsten och därefter stängs Sjömanskyrkan i Göteborg.
-
Elementär betydelse. Trafikanalys uppföljningsrapport visar att svenska rederiers vinstmarginal är så låg att de sannolikt skulle tvingas till utflaggningar utan sjöfartsstöd.
-
Vill utveckla. Wisby Tankers vill behålla sina svenska ombordanställda och utveckla den svenska sjöfarten. Därför flaggar rederiet in två av sina fartyg som går i global trafik.
-
The Captain. 24 sidor helgläsning i digital form om aktuella frågor som cybersäkerhet och autonoma fartyg.
-
Nytt nummer! Vaktbefälens vardag, Stena Impero-dramat och brexit-debaclet – tre av ämnena i vårt extra fullpackade julnummer.
-
Vi ses 2020. Nästa nyhetsbrev kommer ut efter trettondagen.
-
Tio år. Europeiska kommissionen bedömer att det svenska sjöfartsstödet är i enlighet med EU:s riktlinjer för statsstöd.
-
50 miljarder. För att uppnå sjöfartens klimatmål föreslår den globala rederinäringen en fond där de största betalarna är de som har de största utsläppen.
-
Inflaggning. Wisby Tankers har hissat svensk flagg på sin MR-tanker Wisby Pacific. Glädjande nyheter, kommenterar Svensk Sjöfart.
-
Nummer fyra. Containerships Arctic ingår i en serie fartyg konstruerade för containertrafik inom Nordsjön och Östersjön.
-
Rekord. När det fortfarande är två veckor kvar av 2019 slår containerhanteringen i Stockholms Hamnar det förra rekordåret 2017.
-
Klimatsmart. För att dra sitt strå till regeringens klimatmål anpassar nu Kustbevakningen ett antal av sina fartyg så de blir mer energisnåla.
-
Byggs om. Stena Line investerar 50 miljoner kronor i ett renoveringsprogram för sina två färjor på den kraftigt växande linjen Trelleborg–Rostock.