Fotograf: KDU, Riksdagen

Kategori: Debatt

Dags att digitalisera sjöfarten

Hampus Hagman (KD), riksdagsledamot, och Samuel Bråse, miljöpolitisk talesperson KDU Sverige, skriver i ett debattinlägg att statsminister Stefan Löfven deklarerade i regeringsförklaringen att mer gods ska flyttas från vägar till vatten, men att reformerna har uteblivit.
I regeringsförklaringen deklarerade statsminister Stefan Löfven att mer gods ska flyttas från vägar till vatten, men reformerna har uteblivit. Det är olyckligt eftersom det finns stora miljövinster på att välja det miljövänliga transportalternativet, sjöfarten. Sjöfarten står inför stora reformer, låt därför Sverige gå i bräschen för en digitaliserad sjöfart.

Redan prenumerant? Logga in här

Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.

Kommentarer

  • Markus von Knorring

    Det är bra att drömma och ha visioner, men jag tycker att skribenterna inte verkar ha någon förankring i verkligheten. Jag har arbetat till sjöss inom världens mest högteknologiska flotta, offshore-flottan på norsk sockel och där finns ännu ingen teknologi som kan ersätta sjömannen eller lotsen för den delen. Utvecklingen är i startgropen, man har projekt där det forskas på förarlösa fartyg och det finns eller har funnits en bransch som har råd att utveckla och betala för den (oljebranschen). Ett vanligt Supplyfartyg kan kosta ett par hundra miljoner, upp till en halv miljard att bygga och det är en utgift som rederiet måste väga mot kommande intäkter (från oljebranschen). Dessa fartyg har manöveregenskaper och teknologi som långt överskrider fartygen som normalt trafikerar svenska hamnar, då de är konstruerade för att kunna upprätthålla sin position vid oljeriggen i riktigt tuffa väderförhållanden.
    Det många inte verkar förstå, även skribenterna i det här fallet är att vi inte har den vardagsteknologi som man drömmer om. Inte idag, inte imorgon, inte nästa år, inte närmaste decennier.
    När skribenterna skriver att befälhavaren kan vattnen lika bra som lotsen så vill jag nämna att det idag redan finns ett väl fungerande förfarande där befälhavaren kan ansöka om PEC (Pilot Exemption Certificate), men framförallt så förvånar det mig att man som miljöpolitisk talesperson väljer att offra miljön genom att spara pengar på anlöpet. Här borde det finnas bättre politiska verktyg att ta till för att kompensera sjöfarten och bibehålla säkerheten och rädda miljön.
    Det bör även poängteras att det inte endast är Sverige, Norge eller västvärlden som bedriver sjöfart. Svensk Sjöfarts andel av den globala handelsflottan är endast 0,1% och majoriteten av alla fartyg som kommer och går till svenska hamnar är utländska fartyg.
    Ett fartyg och dess befälhavare med manskap förväntar sig lots och eventuellt bogserbåt i båda ändar av världen och den teknologi som skribenterna hänvisar till är inte i närheten av vad de drömmer om.
    Senast igår, måndagen den 9e november år 2020 var jag ombord i ett kemikalietankfartyg byggt år 1979, samma år som Sony lanserade sin Walkman och första svenskarna köpte sig en VHS spelare.

  • Göran Andersson

    Politikerna bör följa med på några fartyg som har lots ombord så finns det möjlighet någon chans att de kan förstå hur det fungerar. Då kanske vi slipper oseriösa debatt artiklar.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.