Anders Hermansson, vice vd Svensk Sjöfart.

Kategori: Passagerarsjöfart | Arbetsmarknad | Politik

Lobbar hårt för sjöfarten

Just nu pågår intensiv lobbyverksamhet för att få staten att stödja krisande delar av sjöfarten. Förlängning av systemet för korttidspermittering är en central fråga.

Medan beskeden om stora varsel och enorma förluster framför allt från färjenäringen duggar tätt arbetar Föreningen Svensk Sjöfart för att få politiskt stöd.

– Det här handlar om att skapa möjligheter för svenska rederier att ta sig igenom krisen och att vi ska behålla våra arbetstillfällen. Läget är jättetufft, konstaterar Anders Hermansson, vice vd på Föreningen Svensk Sjöfart, till Sjöfartstidningen.

Uppvaktar ett flertal partier

Han berättar att de uppvaktar såväl regeringen som oppositionen. De har tillsammans med de andra parterna inom samarbetet Blå Tillväxt, Seko Sjöfolk och Sjöbefälsföreningen, skrivit en hemställan till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) om att förlänga den tillfälliga förändringen i förordningen om sjöfartsstöd, vilken gör det ekonomiskt möjligt även för rederier att korttidspermittera personal. Blå Tillväxt vill att förordningen förlängs till den 31 december 2021.

Nyligen skrev Svensk Sjöfart ytterligare en hemställan, nu till finansminister Magdalena Andersson (S), om att förlänga den maximala tiden som systemet med korttidspermittering kan användas. Enligt nuvarande regelverk kan systemet användas maximalt tre plus sex månader. Svensk Sjöfart föreslår att antalet månader utökas för särskilt hårt drabbade företag.

”De senaste veckorna har vi en utveckling där det går åt fel håll, vilket gör att de här effektiva stödåtgärderna är enormt viktiga”

Anders Hermansson, vice vd på Föreningen Svensk Sjöfart

– Passagerarsjöfarten, som tillhör de hårdast drabbade sektorerna, har inte alls haft samma återhämtning som till exempel industrin. De senaste veckorna har vi en utveckling där det går åt fel håll, vilket gör att de här effektiva stödåtgärderna är enormt viktiga för att undvika att företag som i grunden har en sund verksamhet ska tvingas säga upp personal eller helt enkelt läggas ned till följd av pandemin. Det skulle leda till en mycket tuffare och svårare återstart för hela Sverige, säger Anders Hermansson.

Under bara april tappade färjenäringen 90 procent av passagerarna. Svensk Sjöfarts bedömning är att det totala tappet för hela 2020 bli två tredjedelar.

– Färjorna har 30 miljoner passagerare om året. Vår bedömning är att på årsbasis kommer vi att tappa nästan två tredjedelar. Det innebär att 20 miljoner passagerare försvinner i utrikes trafik. 30 miljoner passagerare är lika många som kommer med utrikes luftfart till och från Sverige varje år, eller lika många som reser med SJ varje år, säger Anders Hermansson och tillägger:

– Så det är jätteviktigt att jobba med de här frågorna nu. För vår del är korttidspermitteringen enormt viktig. Den behövs för att rederierna ska kunna hantera den situation vi är i.

Vilken respons får ni från politiskt håll?

– Jag upplever att man från politiskt håll har stor förståelse för den situation som vi befinner oss i, och att den är svår. Man ger besked om att man analyserar och följer utvecklingen noga, men vi har än så länge inte fått några konkreta besked om vare sig när beslut om eventuella åtgärder kan komma eller om det blir några åtgärder.

Anders Hermansson håller med om att den nuvarande situationen påminner om den långa väntan på besked om stödåtgärder i våras.

Vad beror bristen på besked på, tror du?

– Jag hoppas att anledningen till att vi inte hör så mycket nu är att man verkligen sitter ned och funderar på vilka åtgärder man ska vidta. Det är oerhört viktigt, inte bara för oss utan för många delar av svensk industri, att få en tydlighet i vad som gäller framåt. För företagen kommer att tvingas agera för att hantera situationen och det är viktigt då att vi har så tydliga spelregler som möjligt på plats. Här måste politiken verkligen agera för att värna svenska arbetstillfällen, säger Anders Hermansson.