Silja Serenade och Galaxy i Åbo hamn.

Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Passagerarsjöfart | Ekonomi

Brakförlust för Tallink

Under det som normalt brukar vara vinstbringande högsäsong förorsakade coronapandemin och restriktioner en förlust på 23,9 miljoner euro för Tallink.

Under årets tredje kvartal, färjetrafikens normala högsäsong, var Tallink-koncernens oreviderade nettoförlust 23,9 miljoner euro, jämfört med en vinst på 54,6 miljoner euro tredje kvartalet 2019. EBITDA för tredje kvartalet 2020 var fortsatt positivt tack vare betydande insatser för att driva ett antal olika nya affärsområden och rutter och uppgick till 5,7 miljoner euro (83,2 miljoner euro).

Halverade intäkter

Koncernens oreviderade intäkter för tredje kvartalet minskade med 50 procent jämfört med samma period förra året och uppgick till 143,7 miljoner euro. Under kvartalet minskade koncernens biljettintäkter med 58,6 procent, ombordförsäljningen med 50,6 procent, fraktintäkterna med 21,5 procent och intäkterna från hotellövernattningar med 73,2 procent.

Under årets första nio månader har koncernen gjort 81,5 miljoner euro i oreviderad nettoförlust (44,2 miljoner euro i nettovinst under de första nio månaderna 2019). Koncernens oreviderade intäkter för de nio månaderna var 363,6 miljoner euro, en minskning med 49,7 procent.

”Med de nya rutterna, specialkryssningarna och en fantastisk ansträngning av våra medarbetare lyckades vi få tillbaka åtminstone en del av den förlorade tiden och verksamheten från andra kvartalet”

Paavo Nõgene, vd Tallink Grupp

Upp- och nedgångar

– Tredje kvartalet detta utmanande år har varit ett kvartal med både upp- och nedgångar. Vi inledde kvartalet med stor optimism, initierade nya rutter, aktiviteter och planer i hopp om någon form av återhämtning, men avslutade det nästan där vi landade slutet av första kvartalet i år. Med de nya rutterna, specialkryssningarna och en fantastisk ansträngning av våra medarbetare lyckades vi få tillbaka åtminstone en del av den förlorade tiden och verksamheten från andra kvartalet, vilket det faktum att antalet avgångar vi lyckats göra under tredje kvartalet i år bara var 7 procent färre än under samma period förra året är ett bevis på, kommenterar Tallink Grupps vd Paavo Nõgene.

Han säger vidare att då avrådan från att resa och restriktioner långsamt började dyka upp igen i mitten av augusti har Tallink tvingats fatta några mycket svåra beslut för att säkerställa företagets långsiktiga bärkraft.

– Då externt stöd minskade under tredje kvartalet och uppgick till endast 4,9 miljoner euro, främst i form av lönekompensationsstöd i Sverige, och inga ytterligare betydande subventioner har beslutats om under fjärde kvartalet, har vi inte haft något annat val än att påbörja tuffa kollektiva uppsägningsprocesser och betydande omstrukturering av vår verksamhet på alla marknader för att få våra kostnader och intäkter i linje med varandra.

Färre än 5.000

Efter att ha inlett året med över 7.200 anställda i gruppen, står Tallink inför en verklighet där antalet anställda kommer att vara färre än 5.000 i slutet av detta år. 

– Vi kommer att fortsätta som ett mycket smalare och mer fokuserat företag för att ta oss igenom denna kris och de osäkra månader som ligger framför oss. Vi kommer att hålla en stadig kurs mot framtiden och förverkliga de planer vi har gjort för våren och sommaren 2021, och vi kommer att ta alla tillfällen som finns under de sista månaderna i år och de första månaderna nästa år att driva verksamhet och göra affärer där så är möjligt, säger Paavo Nõgene.