Krävs kraftfullt agerande. Att logistiken fungerar är a och o för att den ekonomiska krisen inte ska bli onödigt djup och lång, säger Rikard Engström, Svensk Sjöfart.
Nyheter
-
-
Vill komma hem. Överstyrman Rasmus Blomqvist är fast ombord på Mont Ventoux.
-
Uppsägningar. Förhandlingarna mellan Seko sjöfolk och Stena Line efter varslen är över. Av 600 varslade Seko-medlemmar får 99 behålla jobbet.
-
Riktat stöd. Det är dags för staten att säkerställa samhällskritiska transporter, anser transportnäringens aktörer i öppet brev till regeringspartierna.
-
Coronafritt. På isbrytaren Ymer får ingen ny besättning komma ombord som skulle kunna vara sjuk i corona.
-
Totalt nio. Inklusive den senast upphandlade trafiken med Gabriella stödjer Försörjningsberedskapscentralen i Finland nu godstrafik med nio färjor.
-
Fast hemma. Sjökapten Sofia Lundmark kan inte gå ombord som planerat och vet inte när hon kommer ut på jobb igen. Men mest tänker hon på besättningarna ombord.
-
Ytterligare åtgärder. Destination Gotland begränsar antalet avgångar och tillgänglig passagerarkapacitet och uppmanar folk att stanna hemma i påsk.
-
Allvarligt problem. Utländska sjömän har stött på stora problem vid av- och påmönstring i Sverige, något som ett förtydligande från polisen nu borde eliminera.
-
Satsar. Uppemot hundra nya tjänster blir det efter att finska Arnon etablerat sig i Sverige.
-
Steel cutting. Stålarbetena på det första av Wallenius SOL:s LNG-drivna roro-fartyg har inletts i KIna.
-
På plats. De stora kranarna till bygget av Stockholm Norviks hamn är plats och under installation. Dessutom anlände roro-terminalens likaledes stora ramper i helgen.
-
Lättnader. Med anledning av coronapandemin förlänger Sjöfartsverket tiden att betala avgifter till myndigheten.
-
Lastbåt. Överstyrman Martin Söderberg berättar om sitt jobb på Galaxy i coronatider med mycket last och minimal besättning.
-
Tillbaka. Rosella är tillbaka i trafiken mellan Åland och Sverige, men enbart som fraktfärja, då Försörjningsberedskapscentralen utökar antalet färjor som får stöd för samhällskritiska transporter i Finland.
-
Miljöbränsle. Stena Immortals huvudmaskin ska drivas på matolja i ett test.
-
Olika åtgärder. Sveriges nordiska grannländer har infört en rad åtgärder för att stödja sin sjöfart under coronakrisen.
-
Dröjer med fakturor. Transportstyrelsen har beslutat att fakturor senareläggs och förfallodatum förlängs.
-
Sex månader. Giltighetstiden för sjömäns intyg och fartygs certifikat förlängs med 6 månader.
-
Klimatsmart bränsle. Företaget Wärtsilä har inlett förbränningstester med ammoniak.
-
Satsar på LNG. Oxelösunds hamn bygger multifunktionell terminal för flytande gas och hoppas på produktion av LBG.
-
”Beslutet bör återtas”. Sverige och Estland kunde stödja sin sjöfart själva om de vill att frakten till deras hemländer sköts trots coronaepidemin, anser de finländska sjöfacken.
-
Osäkert läge. För matrosen Daniel Crona ställer coronakrisen till det extra mycket.
-
Tryggar frakttrafiken. Finska försörjningsberedskapscentralen, en institution inom arbets- och näringsministeriets förvaltningsområde, ger stöd till sju färjor på tre linjer för att upprätthålla samhällskritisk frakttrafik.
-
LBG-inblandning. Gasum och Preem har tecknat avtal om kontinuerlig leverans av LNG med tio procents inblandning av LBG till Preems chartrade fartyg.