Kategori: Tank | Miljö | Säkerhet

”Det är bara rent ut sagt fel”

Kim Ullman, vd Concordia Maritime, tycker att oljebolagens åldersgränser för tankers är godtyckliga och motverkar miljöinvesteringar i befintligt tanktonnage.

I en förlängd webbversion av ”Tio frågor till Kim Ullman” ur nr 11/2020 av Sjöfartstidningen skräder Concordia-vd:n inte orden när han sammanfattar sina åsikter om oljebolagens åldersgränser för tankers, åsikter som han och Stena Bulks vd Erik Hånell nyligen vädrade i en debattartikel.

Stora framsteg

Kim Ullman berättar i intervjun om de stora framstegen som har gjorts sedan 1980- och 1990-talen när reglerna för tanktonnage skärptes.

– I början var det jobbigt men nu är det streamlinat och det funkar. Och att i det läget gå in och säga att ”nja, efter 15 år tycker vi att fartyget inte är så kul längre”, det är bara rent ut sagt fel, säger Kim Ullman.

Ladda ned artikeln här (PDF 96 kB)

Kommentarer

  • Astor Astorsson

    Det är inte meningen du ska satsa på kvalitetsjöfart Kim.
    Bygg billigast möjligt.
    Anställ billigaste och minsta besättningen.
    Underhållet avpassas till att fartyget ska hålla 15 år.
    Sälj skrotfartyget, bygg ett nytt i 3e världen.
    Så börjar ekorrhjulet om igen.

  • Fartygsinspektören

    Kan bara hålla med.
    Känner en redare som köpt tankers från Kina. När jag inspekterat dem så har jag konstaterat att de knappast klarar 25 år. När jag frågade honom om det svarade han enkelt; ”Varför köpa båtar som håller 25 år när jag inte kan använda dem när de är äldre än 15? Därför köper jag billigt och nybyggt skräp från Kina som bara håller 15 år.”

    Oljebolagen förstör för sig själva. 15 års gränsen har de för att deras vettingavdelningar är inkompetenta. De klarar inte av att vetta en tanker utan hoppas att nytt skit är bättre än gammalt väl underhållet.
    Det de även missar är att stålet i många Kinabyggen är av mycket undermålig kvalitet. Det kan vara stål som har återanvänts två till tre gånger redan.
    När de turkiska tankfartygen började komma ut på marknaden så blev jag orolig över den bristfälliga kvaliteten. Nu är de turkiska fartygen rena lyxbyggen jämfört med det som Kina levererar.

    • Skeppsbyggare

      Vilka egenskaper i stålet är det som inte håller måttet?

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.