Färjetrafik året runt. I framtiden kan färjor gå året runt på Storsjön. Det menar en rapport från SMHI som Trafikverket beställt, där vinterns isvägar beskrivs gå en dyster framtid till mötes.
Nyheter
-
-
Internetuppkoppling. Passagerare har tidigare inte kunnat surfa på nätet ute till sjöss på Unity Lines färjor mellan Ystad och Świnoujście. Det ska nu förändras med hjälp av ett svenskt företag.
-
Formaliserad samverkan. Wista och IMO har undertecknat en MoU. ”Ska vi lyckas med omställningen till en miljömässigt och socialt hållbar sjöfart räcker det inte med alle *man* på däck”, säger Wista Swedens vice ordförande.
-
Coronaviruset. Swedish Club ger sina medlemmar en lista av råd inför anlöp till kinesiska hamnar. Råden är sammanställda av Shanghai P&I Services.
-
Motreaktion. Miljöorganisationer ställer bränsleindustrin mot väggen efter avslöjandet om sotet från 0,5-bränslena.
-
Igång. Nu har den första svenska statsisbrytaren inlett vinterns isbrytningssäsong på den svenska sidan av Bottenviken.
-
Uppåt i Norrköping. Godsmängderna i Norrköpings hamn ökar, liksom antalet fartygsanlöp. Hamnen bygger också ut sin infrastruktur.
-
Ammoniakbatterier. Sjöfartskonsortiet ShipFC har fått tio miljoner euro i EU-bidrag för ett projekt där de ska utveckla ammoniakbatterier för installation ombord på supplyfartyget Viking Energy.
-
Årsrapport. Även om den totala godsmängden minskade, innebar 2019 för Göteborgs hamn rekordsiffror på containergods transporterat via järnväg och antalet passagerare på kryssningsfartygen som besökte staden.
-
Uppsagt. Det avtal som Ålands föregående landskapsregering hade tecknat med ett konsortium om trafik på Föglölinjen med en laddhybrid har sagts upp av den nya landskapsregeringen.
-
Bättre avtal. Sjöfartsverket och facken har förbättrat både avtalen och villkoren på Svea.
-
Narkotikasmuggling. Tullverket gjorde under januari ett stort beslag på 25 kilo kokain på ett fartyg i Uddevalla.
-
LNG. Mardi Gras blir det största fartyget i Carnival Cruise Line-flottan när hon levereras från Meyer Turku i oktober 2020.
-
Transportpolitik. Under början av 2020 redovisas flera av uppdragen som regeringen har delat ut inom ramen för den nationella godstransportstrategin.
-
Alternativa bränslen. Flera intressanta ingångar på alternativa bränslen lockade branschrepresentanter till Svensk sjöfarts sjöfartslunch.
-
Green deal. EU:s nyligen antagna klimatresolution kommer att innebära flera förändringar för sjöfarten.
-
LNG. De två roro-fartyg som byggs för Wallenius SOL får bränslesystem för LNG från MAN Cryo.
-
Vägkarta. Under Micael Vuorios ledning ska Aboa Mare utveckla simulatorparken och uppgradera sjökaptensutbildningen.
-
Avtalsproblem. Ordföranden för Seko Sjöfartsverket vill omförhandla löneavtalet för forskningsfartyget Sveas manskap.
-
Nettomodellen. De tre parterna inom Blå Tillväxt anser att regeringen nu måste gå från ord till handling och återinföra nettomodellens princip.
-
Smidig anpassning. IMO 2020: VLSFO säljer som smör men HSFO är fortsatt billig så de som valde skrubber kommer billigt undan.
-
Tvåan. Stena Lines nya E-Flexer ropax-färja, Stena Edda, har levererats från varvet i Kina. Hon är nummer två av tre systerfartyg för Stena LInes trafik i Irländska sjön.
-
Betydligt billigare. LNG-driften på containerfartyget Wes Amelie uppges sänka bunkerkostnaden med en miljon euro per år jämfört med marin gasolja.
-
Sothot. Nya hybridbränslen med 0,5 procent svavelhalt ger större utsläpp av partikelföreningen black carbon än tjockolja, visar en tysk studie.
-
Sökdags! Nu står Gustaf B. Thordéns Stipendiestiftelses kassaskrin på glänt för studenter och studentföreningar i Sverige och Finland.