Lättnader. Med anledning av coronapandemin förlänger Sjöfartsverket tiden att betala avgifter till myndigheten.
Nyheter
-
-
Lastbåt. Överstyrman Martin Söderberg berättar om sitt jobb på Galaxy i coronatider med mycket last och minimal besättning.
-
Tillbaka. Rosella är tillbaka i trafiken mellan Åland och Sverige, men enbart som fraktfärja, då Försörjningsberedskapscentralen utökar antalet färjor som får stöd för samhällskritiska transporter i Finland.
-
Miljöbränsle. Stena Immortals huvudmaskin ska drivas på matolja i ett test.
-
Olika åtgärder. Sveriges nordiska grannländer har infört en rad åtgärder för att stödja sin sjöfart under coronakrisen.
-
Dröjer med fakturor. Transportstyrelsen har beslutat att fakturor senareläggs och förfallodatum förlängs.
-
Sex månader. Giltighetstiden för sjömäns intyg och fartygs certifikat förlängs med 6 månader.
-
Klimatsmart bränsle. Företaget Wärtsilä har inlett förbränningstester med ammoniak.
-
Satsar på LNG. Oxelösunds hamn bygger multifunktionell terminal för flytande gas och hoppas på produktion av LBG.
-
”Beslutet bör återtas”. Sverige och Estland kunde stödja sin sjöfart själva om de vill att frakten till deras hemländer sköts trots coronaepidemin, anser de finländska sjöfacken.
-
Osäkert läge. För matrosen Daniel Crona ställer coronakrisen till det extra mycket.
-
Tryggar frakttrafiken. Finska försörjningsberedskapscentralen, en institution inom arbets- och näringsministeriets förvaltningsområde, ger stöd till sju färjor på tre linjer för att upprätthålla samhällskritisk frakttrafik.
-
LBG-inblandning. Gasum och Preem har tecknat avtal om kontinuerlig leverans av LNG med tio procents inblandning av LBG till Preems chartrade fartyg.
-
Beslag. Tullen har hittat stora mängder narkotika på ett fartyg i Uddevalla hamn.
-
Avtalsrörelsen. Årets löneförhandlingar är uppskjutna till oktober, vilket Seko Sjöfolk tycker är bra. Samtidigt tror Stena Line att 80 procent av rederiets passagerartrafik kommer att försvinna.
-
Begäran om kontanter. Transportföretagen begär att regeringen ger företag i branschen kontantstöd till fasta utgifter.
-
Corona-effekt. Oljepris i fritt fall har skapat stor efterfrågan på oljetransporter och raterna har gått kraftigt uppåt.
-
Virtuell inspirationsdag. Bland annat möjligheter till stöd för forsknings- och innovationsverksamheten inom sjöfarten presenterades på Trafikverkets forsknings- och innovationsdag för sjöfartsområdet.
-
Nödvändiga åtgärder. ECSA och ETF kräver att EU-kommissionen och medlemsländerna vidtar exeptionella åtgärder för att stötta både sjöfarten och sjöfolket.
-
Slutet på en era. Coronaviruset tog kål på Stena Lines 40 år gamla linje mellan Oslo och Frederikshavn.
-
Hallå där! Vi ringde upp föreningen Svensk Sjöfarts vd Rikard Engström för att tala om coronasituationen.
-
Lasten viktigast. Stena Line har stängt två av sina nordiska linjer och fokuserar på att upprätthålla frakttrafiken på de övriga.
-
Ingela Berntson. Demokraterna i Göteborgs Hamn AB:s styrelse har valt in Ingela Berntson som en av partiets styrelserepresentanter.
-
Endast gods. Åland faller bort och det blir endast kvällsavgångar med frakt när Tallink organiserar om sin Åbotrafik på grund av coronasituationen.
-
Gisslandramat över. Vid 16:35 i dag kunde Polisen meddela att de personer som barrikaderat sig i en hytt ombord på Destinations Gotland färja Visborg omhändertagits.