Beslutet i Luleå kommun innebär ett steg närmare starten för Sveriges största muddringsprojekt.

Fotograf: Fredrik Broman

Kategori: Hamn/Logistik | Ekonomi | Politik

Klartecken för miljardmuddring i Luleå

Under måndagen beslutade kommunfullmäktige i Luleå kommun att ge grönt ljus för projekt Malmporten. Därmed är ytterligare en viktig pusselbit på plats i ett av de största muddringsprojekten i landet i modern tid.

Projektet, som kallas för Malmporten, är ett av Sveriges största infrastrukturprojekt för sjöfarten sedan bygget av Göta kanal. Syftet är att bredda och fördjupa farlederna in till Luleå samt anlägga en ny djuphamn för att hamnen i Luleå ska kunna ta emot de största fartygen som rör sig i Östersjön.

Projektet är viktigt eftersom malmtransporterna från gruvorna i norra Sverige och Finland närmar sig kapacitetstaket.

Kommunen går i borgen

Beslutet som fattades av kommunfullmäktige i Luleå kommun under måndagen innebär att kommunen går i borgen med omkring 1,3 miljarder kronor för de investeringsåtgärder som krävs i Luleå hamn. 

– Beslutet i dag innebär att våra förberedelser nu kan intensifieras inför starten av Sveriges största muddringsprojekt i modern tid. Detta är ett projekt som kommer bidra till flera nyttoeffekter för sjöfarten. Dels när det kommer till transportekonomi, men också inom områden som tillgänglighet och sjösäkerhet, säger Joel Smith, infrastrukturdirektör vid Sjöfartsverket, i ett pressmeddelande.

Kostar nära tre miljarder

Beslutet är en viktig pusselbit för projektet, inte minst inför regeringens kommande beslut i december gällande genomförande och finansiering av projektet. Den totala kostnaden för Malmporten är omkring 2,7 miljarder kronor och kommer att fördelas lika mellan Luleå kommun och staten via Sjöfartsverket och Trafikverket.

Luleå Hamn ser goda samhällsekonomiska effekter av projektet.

– Skönt att den formella finansieringsprocessen börjar vara färdig. Vi har hela tiden upplevt positiva tongångar från både tjänstemän och politiker vid Luleå kommun. Samhällsekonomiskt sett visar tidigare studier att en satsad krona i Malmporten ger nästan tre kronor tillbaka, säger Henrik Vuorinen, VD för Luleå Hamn, i pressmeddelandet.

Tredubblad kapacitet

Projekt Malmporten innebär att farleden och hamnen i Luleå kommer att muddras med närmare sex meter, vilket ger ett nytt maximalt djupgående på 15 meter. Med projektet höjs kapaciteten så att man sommartid kan ta emot fartyg som kan lasta upp till 160.000 ton mot dagens maximala 55.000 ton.

Muddringsarbetet planeras starta 2024. Året därpå planerar Luleå Hamn att påbörja bygget av djuphamnen med två kajlägen. Malmporten beräknas kunna invigas 2028 och leda till ett par hundra arbetstillfällen.