Fotograf: Wasaline

Kategori: Skeppsbyggnad | Färjetrafik | Passagerarsjöfart

Coronautbrott kan försena Wasalines nya färja

Ett större coronautbrott har gjort att varvet i finska Raumo tvingats att stänga. Nu finns risk för en försenad leverans av Wasalines nybygge Aurora Botnia.

Det var under fredagen som Rauma Marine Construction, RMC, tvingades till ett stopp i produktionen vid varvet på grund av ett större utbrott av covid-19. Enligt Yle har det upptäckts 240 positiva fall av 1 000 testade personer på varvet under senaste veckan. 

– Vi fokuserar nu på att klargöra situationen tillsammans med hälsovårdsmyndigheterna och kommer att ha produktionen stängd på varvet så länge som situationen kräver, säger RMC:s vd Jyrki Heinimaa i ett pressuttalande.

Ingen av de smittade personerna ska ha behövt sjukhusvård. De som smittats hålls nu isolerade samtidigt som Raumo stad meddelade i helgen att närmare 800 varvsarbetare satts i karantän i väntan på testning.

Wasaline beredda på förseningar

Vid varvet byggs Wasalines nya färja Aurora Botnia. Rederiets vd Peter Ståhlberg befarar nu att det kan bli tal om förseningar.

– Det finns en stor risk för att det blir en försening, men ännu har vi inte hört något officiellt om det, säger han till Sjöfartstidningen.

Planen var att den nya färjan ska sättas i trafik mellan Umeå och Vasa i maj i år. Peter Ståhlberg menar dock att rederiet redan innan tagit höjd för att det kan bli förseningar med tanke på både pandemin och att det är ett komplext projekt.

– Vi har inte byggt något luftslott och sagt att fartyget kommer på ett visst datum, utan vi har hela tiden levt i en realistisk värld och haft med en riskbedömning om att det kan bli förseningar, säger han.

Ingen ekonomisk katastrof

Rederiet har redan sålt den nuvarande färjan Wasa Express till UME Shipping. Men Peter Ståhlberg menar att en mindre försening inte skulle betyda några större problem eftersom det finns en klausul i avtalet som säger att leverans först sker efter att Aurora Botnia är i trafik.

Inte heller ekonomiskt menar han att det skulle påverka rederiet nämnvärt med en försenad leverans av Aurora Botnia.

– Ekonomiskt är det väl ingen katastrof. Man hoppas ju att de här coronarestriktionerna ska avskaffas när det nya fartyget kommer. Det vore ju tråkigt att köra in ett nytt fartyg med en massa restriktioner, säger han.