Ett nytt forskningsprojekt ska titta på hur bränsleceller och vätgas kan minska utsläppen av växthusgaser.

Fotograf: Joachim Sjöström

Kategori: Miljö

Forskningsprojekt ska undersöka bränsleceller

I ett nytt projekt undersöker IVL tillsammans med andra nordiska forskare och branschaktörer hur bränsleceller och vätgas står sig som bränsle för sjöfarten jämfört med andra fossilfria lösningar.

Sjöfarten utgör en av de största sektorerna som fortfarande har stora växtgasutsläpp att jobba med. I projektet HOPE – Hydrogen fuel cells solutions in shipping in relation to other low carbon options – kommer IVL Svenska Miljöinstitutet tillsammans med norska Sintef, Islands universitet, Stena Rederi och Powercell Sweden att analysera vätgas och bränslecellösningar för den nordiska sjöfartssektorn. Det uppger IVL i ett pressmeddelande.

”Väldigt hett just nu”

– Det finns en mängd olika möjligheter som elektrifiering, vind, biobränslen och elektrobränslen. Intresset för nya lösningar är stort inom sjöfarten och vätgas och bränsleceller är väldigt hett just nu, säger Julia Hansson, forskare och projektledare på IVL Svenska Miljöinstitutet, i pressmeddelandet.

I projektet ingår att utveckla och utvärdera en konceptdesign för ett fartyg för närsjöfart som använder vätgas och bränsleceller för framdrivning, uppger IVL. Även mer tekniska aspekter och kostnader ingår i projektet, samt barriärer och drivkrafter för att realisera sådana fartyg i Norden, liksom påverkan på utsläpp av växthusgaser och luftföroreningar.

Ska pågå i två år

– För oss är det viktigt att olika alternativa bränslen utreds grundligt för att säkerställa att de är hållbara, praktiskt möjliga samt kostnadseffektiva. Vätgas kan vara ett mycket intressant alternativ för de av våra fartyg som trafikerar rutter mellan de nordiska länderna, säger Per Wimby, Stena Rederi, i pressmeddelandet.

Forskningsprojektet finansieras genom ett samarbete mellan Nordisk Energiforskning, Trafikverket, norska forskningsrådet och isländska forskningscentret samt med betydande in-kind från deltagande företag. Projektet kommer att pågå i två år.