Håkan Johansson, vd Rederi AB Gotland.

Fotograf: Rederi AB Gotland

Kategori: Färjetrafik

Planerar ny färjelinje mellan Sverige och Tyskland

En ny färjelinje mellan Rostock och Nynäshamn kan bli verklighet. Rederi AB Gotland planerar att starta linjen efter att ha fått miljöpengar från regeringen.

För att minska utsläppen från inrikestransporter och samtidigt föra Sverige närmare kontinenten planerar Rederi AB Gotland för en ny färjelinje, under arbetsnamnet Hansalinjen. Det skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Rederi AB Gotland har tilldelats ekobonus från regeringen med syfte att flytta över lastbilstrafik från land till hav, på den tungt trafikerade sträckan från södra Sverige till Mälardalen. Överflyttning av godstrafik från väg till sjö mellan Rostock och Nynäshamn kommer enligt Rederi AB Gotland uppskattningsvis minska utsläppen med omkring 20 procent.

”Minst lika tidseffektiv som vägtrafiken”

Den nya rutten kan komma att trafikera Rostock, Tyskland, och Nynäshamn, med möjlighet för vissa turer att angöra Visby hamn. Färjelinjen kommer vara minst lika tidseffektiv som dagens vägtrafik mellan Tyskland och Mälardalsregionen, enligt bolaget.

– Vi vill gärna bidra till att avlasta vägnätet och minska utsläppen från transporterna. I ett första steg planerar vi för en fraktlinje för logistikföretag som vill minska sitt klimatavtryck och tillsammans med oss bidra till att klara både Sveriges och EU:s klimatmål, säger Håkan Johansson, vd Rederi AB Gotland, i pressmeddelandet.

”Mer lättillgängligt”

En ny färjelinje skulle bli en systerverksamhet till Destination Gotland, som knyter ihop de gamla Hansastäderna Rostock, Visby och Stockholm, skriver bolaget vidare.

– Eftersom våra turer kan vara sammankopplade med interrailkortet kan tågresenärer också komma med färjan från Nynäshamn och hoppa på tåget i Rostock för att sedan ta sig vidare ut i Europa. På samma gång skulle Sverige och Gotland också bli mer lättillgängligt för europeiska resenärer, säger Håkan Johansson.