Brand ombord. Den brand som härjat på containerfartyget Maersk Kampala är nu släckt efter att härjat i runt en vecka.
Arkiv
-
-
Täta kontakter. Donsö Shipping Meet 2013 är över. Både utställare och arrangörer är nöjda.
-
Pengar till närsjöfarten. Den norska regeringen vill i höstens budgetpropp öronmärka NOK 3 miljarder för att utveckla landets närsjöfart.
-
Ökade anslag. Regeringen ger en miljard extra till sjöfarten och basindustrin för att kompensera för de ökade kostnaderna i samband med svaveldirektivet.
-
Bra lag. Det blir knappast någon omfattande revidering av lagen om farledsavgifter i Finland. Arbetsgrupp förordar endast mindre justeringar.
-
Gigantiska fartyg. United Arab Shipping Company beställer nu fem 18.000-teu fartyg från Hyundai. Detta innebär att allt fler extremt stora containerfartyg de närmaste åren kommer att segla på världshaven.
-
Fortsatta problem. Transportstyrelsens inspektörer hittade ytterligare brister vid sin inspektion som återupptogs på söndagen.
-
Motorproblem. Enligt Fjord Line fick Stavangerfjord assisteras till kaj på grund av att programvaran som styr gasflödet till maskinerna krånglade. Tekniker försöker nu åtgärda problemet.
-
Brand ombord. Besättningen ombord Maersk Kampala och vattensprutande bogserbåtar fortsätter att bekämpa den besvärliga branden som spridit sig.
-
Bakgrund. Giltigt passagerarcertifikat saknades när Transportstyrelsens inspektörer klev ombord för att genomföra sin hamnstatskontroll.
-
Nya linjer. Stockholm satsar nu på två nya pendelbåtslinjer för att framförallt råda båt på trafikkaoset i land.
-
Snart grönt ljus. Norska myndigheter på väg att säga ja till LNG-bunkring av Stavangerfjord i Norge samtidigt som passagerare befinner sig ombord.
-
Kinesisk dominans. Sju av världens tio största hamnar ligger i Kina och landet är tydligt loket i världshandeln.
-
Snöplig semester. Enligt resebyrån kommer det att ta 2-3 dagar innan fartyget är klart för avfärd, men enligt Transportstyrelsen kan det dröja längre.
-
Upprörda passagerare. Vid en hamnstatskontroll upptäcktes brister plus att man inte kunde visa upp ett godkänt passagerarcertifikat.
-
Enda möjligheten. Före detta Ahlmarkare lämnar Östersjön. Enda möjligheten för enbåtsrederiet Kraftline eftersom lönsam drift blir omöjlig efter att svaveldirektivet träder i kraft 2015.
-
Kort dipp? Den globala efterfrågan på LNG minskar, men mycket pekar på att efterfrågan på sikt kommer att stiga kraftigt.
-
Osäkert pilotprojekt. Frågetecken kring det finländska miljöstödet för skrubberanskaffningar kan leda till färre installationer än väntat.
-
Intresset för biogas växer. Jakten på förnybara bränslen är intensiv. Frederikshavn Havn hoppas kunna bli en nordisk hub för biogas.
-
Pang bom. AtoB@C tar över Transatlantics bulkfartyg så snart de är klara med sina nuvarande resor.
-
Tungt för roro. Rederiaktiebolaget Eckerös resultat försämras trots fler passagerare.
-
Betydande belopp. Totalt satsar DFDS närmare en halv miljard i skrubberteknik. Rederiet gör satsningen för att möta svavelkraven som införs 2015.
-
Kan bli kostsamt. Säsongsanställda riskerar att tvingas betala sin utbildning inför Manila-konverteringen själva.
-
Hälften får gå. Brist på nya ordrar tvingar varvet på Norrlandskusten att varsla delar av sin personal.
-
Bostadsplattform på gång. Floatel International i Mölndal beställer sin femte rigg från Singapore.