Fotograf: Agne Carlsson

Kategori: Passagerarsjöfart | Fartygsutrustning

Kryssningsfartyg fast i Göteborg

Passagerarfartyget Funchal får inte lämna Göteborgs hamn. Vid en hamnstatskontroll på tisdagseftermiddagen upptäckte inspektörer från Transportstyrelsen allvarliga brister och att man dessutom saknade passagerarcertifikat. Enligt resebyrån som anordnat kryssningen dröjer det nu 2-3 dagar innan felen åtgärdats. 

Funchal anlände utan passagerare till Göteborg från Portugal på måndagsmorgonen efter att ha legat på reparationsvarv i Lissabon en längre tid. På tisdagseftermiddagen var det tänkt att hon skulle avgå på en kryssning till de norska fjordarna, men någon avfärd blev det aldrig för de närmare 400 förväntansfulla passagerare som då anlänt till kajen i Frihamnen. Istället förbjöd Transportstyrelsens inspektörer fartyget att lämna kajen.   

– Vi gick ombord på Funchal på tisdagen för att göra en hamnstatskontroll, vilket var en så kallad prioritet ett-kontroll eftersom hon inte varit i trafik ett tag. Trots att de då inte kunde visa upp något obligatoriskt passagerarcertifikat, vilket är ett krav för att vi överhuvudtaget ska inleda vår inspektion och ett intyg på att klassningssällskapet godkänt fartyget, så påbörjade vi inspektionen eftersom de hävdade att certifikatet nästan var färdigställt. Men när man aldrig kunde visa upp något certifikat så avbröt vi inspektionen, säger Tomas Åström, chef på Transportstyrelsens fartygs- och luftfartygsenhet, till Sjöfartstidningen. 

Brister upptäcktes

Enligt Tomas Åström hann man upptäcka en del brister under den tid som inspektion trots allt varade.

– Det ena var att vi upptäckte brister i hanteringen av livräddningsutrustningen, vilket dock inte var någon major brist. Vi såg dock att besättningen inte var fullt vana vid utrustningen, vilket kanske var förståeligt med tanke på att de tydligen gått utan passagerare från Portugal. Det andra var att där fanns några branddörrar som inte gick att stänga, vilket väl sannolikt inte skulle ta alltför lång tid att åtgärda. 

Transportstyrelsens inspektörer gör nu ingenting förrän rederiet meddelar att man kan visa upp ett obligatoriskt passagerarcertifikat. 

– Exakt när de gör det vet inte vi. Men när de hör av sig så återvänder vi till Funchal och fortsätter vår inspektion. Det är ju mycket möjligt att vi upptäcker fler brister då, det återstår att se, säger Tomas Åström, chef på Transportstyrelsens fartyg- och luftfartygsenhet.   

Upprörda passagerare

Samtidigt är ilskan stor bland passagerarna ombord på det anrika kryssningsfartyget Funchal. På tisdagskvällen fick man ingen information om exakt varför fartyget aldrig avgick klockan 16.00 som det var sagt, och man har inte heller på onsdagsförmiddagen fått någon ytterligare information. 

– Det är fruktansvärt dåligt. Det enda vi fått höra är att det är något tekniskt fel, resten har vi fått läsa oss till i tidningen, säger Bengt Pettersson, passagerare ombord på Funchal.

 Enligt Bengt Pettersson är det dessutom i övrigt dålig service och låg standard ombord på passagerarfartyget. 

– Det är ostädade hytter, toaletter som inte fungerar, bedrövlig service i matsalen. Vi skulle åka på en resa till Norges fjordar i sju dagar, och så ligger vi kvar här i Göteborgs hamn. Nu funderar vi på att hoppa av och kräva pengarna tillbaka från resebyrån. 

Pengarna tillbaka 

Sjöfartstidningen har varit i kontakt med resebyrån Latitude Travel, som å sin sida hävdar att man inte kunnat gå med så värst mycket information eftersom man själva inte vet så mycket om orsaken till att fartyget inte kunnat avgå. 

– Vi vet bara att Transportstyrelsen varit ombord och stoppat fartyget, men i övrigt vet vi inte varför. Innan hon avgick från Lissabon fick vi information från rederiet om att alla papper och certifikat ska varit godkända efter de omfattande renoveringar hon nyligen genomgått, säger Katarina Paulson, delägare i Latitude Travel, och fortsätter: 

– Vi förstår att folk är upprörda, men tyvärr har vi inte kunnat gå ut med någon information till passageraran eftersom vi inte känt till alla detaljer själva. Men om det är så att någon vill hoppa av resan så lovar vi att återbetala alla kostnader, säger Katarina Paulson på resebyrån Latitude Travel. 

Passagerarfartyget Funchal byggdes 1961 i Helsingör och har plats för 480 gäster. Efter ägarbyte togs fartyget ur drift för ett par år sedan. Hon har på senare tid genomgått omfattande renoveringar i Lissabon.  

En sjudagars kryssningsresa till de norska fjordarna kostar per person mellan drygt SEK 8.000 och drygt SEK 20.000.

Kommentarer

  • Anonym

    Till den 9e sep. skall väl kontrollen vara klar får vi hoppas. Då åker vi söderut på ¨vinresan ¨ Ser fram emot det. Kommer nog att finnas en och annan gnällspik där med,,

    • Agne

      Till ”Anonym” Att kontrollen är klar till den 9 sep. är nog inga problem, men vad som är viktigt är att eventuella anmärkningar, framförallt när det gäller säkerheten för passagerare och personal är åtgärdade före den 9 sep. så att du inte missar din vinresa söderut. Att 400 passagerare missar sin Fjordresa bekommer dig ju inte, utan betraktas då som gnällspikar.

  • Dan Mattsson

    Vi skall nog vara väldigt tacksamma att den här inspektionen skedde och att man inte tillåter trafik förrän allt är åtgärdat. Man undrar ju hur oseriöst ett rederi får bli…

  • Henrik

    När blev SST en vanlig tidning? Förr var det en tidning för branschfolk av branschfolk, nu känns det som att de skriver med osäkerhet och slänger sig med, för dem, främmande termer och begrepp.

    • Anonym

      Hmm, SST är redarnas tidning. Inte något annat.

      Vilka begrepp menar du att SST inte förstår?

      Jag känner en person i redaktionen. Han har mycket goda kunskaper om sjöfarten. Han har ju bl.a. varit lärare på Kvarnberget. Så nog finns det kunskaper hos SST.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.