Fotograf: Agne Carlsson

Kategori: Passagerarsjöfart | Fartygsutrustning | Regelverk

Lång väntan för kryssningsresenärer

Passagerarfartyget Funchal är fast i Göteborgs hamn i minst 2-3 dagar. Enligt rederiet ska man då ha ordnat fram ett giltigt passagerarcertifikat och åtgärdat de brister Transportstyrelsens inspektörer påpekat. 

Som Sjöfartstidningen tidigare rapporterat stoppades passagerarfartyget Funchal från att avgå från Göteborgs hamn på utsatt tid på tisdagseftermiddagen. Orsaken var att man saknade giltigt Passenger Ship Safety Certificate, ett så kallat passagerarcertifikat, från klassningssällskapet och dessutom uppvisade brister i den hamnstatskontroll som fartygsinspektörerna hann påbörja, men som man avbröt just på grund av det uteblivna passagerarcertifikatet.

Tunga tekniska brister

Enligt Mårten Dahl, förste fartygsinspektör vid Transportstyrelsen, hann man upptäcka ett flertal allvarliga brister innan man avbröt inspektionen. 

– Totalt noterade vi tretton avvikelser, varav flera var verkligt tunga tekniska brister. Bland annat var det brister i brandlarmspaneler, det var branddörrar som inte gick att stänga och vi noterade dessutom att besättningen inte var tillräckligt samövad i hanteringen av säkerhetsutrustningen. Till sist valde vi att avbryta inspektionen för att istället låta representanten från klassningssällskapet ta över. Vi väntar nu på att han ska meddela oss att han har utfärdat ett giltigt Passenger Ship Safety Certificate, sen kommer vi att återvända och fortsätta vår inspektion, säger Mårten Dahl. 

Exakt när representanten från det portugisiska klassningssällskapet Rinave Portuguese, som enligt Mårten Dahl ägs av Bureau Veritas, kommer att meddela att han har utfärdat ett nytt passagerarcertifikat är en öppen fråga, enligt Mårten Dahl.

– Jag kan bara spekulera. Jag blir inte förvånad över någonting i den här branschen och det är ju mycket möjligt att rederiet kan plocka in hundra gubbar som kan börja skruva och fixa allting. Men utan extern hjälp så vet jag faktiskt inte hur lång tid det kan tänkas ta. Och det är klart att det vore lite pinsamt för representanten från klassen om han utfärdar sitt certifikat och vi sen kommer dit och till exempel utfärdar nyttjandeförbud, säger Mårten Dahl, förste fartygsinspektör vid Transportstyrelsen.   

Hoppade av

Ovissheten och upprördheten hos passagerarna har varit stor ända sedan tisdagseftermiddagen och redan på onsdagsmorgonen valde många att hoppa av från kryssningsresan till de norska fjordarna.

Först vid lunchtid på onsdagen fick passagerarna information om vad som hänt, och man fick då veta att det kommer att ta 2 till 3 dagar att ordna fram passagerarcertifikatet och rätta till de tekniska brister som Transportstyrelsens inspektörer hittat. 

– Tills dess kommer fartyget att ligga stilla vid kaj och först när allt är klart kommer hon att avgå, och det kommer då att bli en liten minikryssning, sade då Katarina Paulson, delägare i resebyrån Latitude Travel som arrangerat kryssningen, till Sjöfartstidningen.

Pengarna tillbaka 

Samtliga passagerare kommer nu att få pengarna tillbaka, och man kommer dessutom att få rabatt på en kommande resa med Latitude Travel. 

– De som vill hoppa av resan redan nu gör givetvis det, och för de som vill stanna kvar bjuder vi på helpension och återbetalning. Men oavsett om man stannar eller hoppar av så får man alltså pengarna tillbaka.

När fartyget väl är godkänt avgår man alltså på en minikryssning och återvänder till Göteborg på utsatt tid.

– Man lär ju inte hinna upp till de norska fjordarna, men vi vill ändå erbjuda passagerarna denna möjlighet. Men självklart tycker vi att det här är jättetråkigt, säger Katarina Paulson.

Bara hälften kvar

En av de passagerare som valde att hoppa av sin inbokade resa med Funchal är Bengt Pettersson från Lerum.

– Nej, det är ingen idé att stanna kvar här. Frihamnen har man ju sett förut. Nu väntar vi bara på att dottern ska komma och hämta oss, sen till helgen har vi hyrt en stuga i Bohuslän istället. Min bedömning är att ungefär hälften av alla har hoppat av, säger han till Sjöfartstidningen på onsdagseftermiddagen. 

Trots att Bengt Pettersson är både besviken över den inställda resan och upprörd över Funchals dåliga skick är han nöjd med resebyråns sätt att hantera det hela. 

– De är väldigt generösa. Vi får ju pengarna tillbaka plus att de erbjudit 50 procents rabatt om vi reser med dem igen. Så det har ju skött det bra, säger Bengt Pettersson.

Kommentarer

  • Anonym

    Resebyrån verkar sköta detta bra. Till skillnad från rederiet.

  • Anonym

    Åker om en vecka..då får dom gärna krydda med gratis vin och utflykter som kompensation för vår ¨oro ¨:-)

  • R.Svensson

    Vi fick inget bra första intryck då vi steg ombord. Vår hytt saknade sanitära faciliteter och besättningen var stressad och uppjagad. Efter att ha vandrat runt ombord fick jag (som gammal sjöman) ett dåligt intryck. Vi pratade med en inspektör från sjöfartsverket som testade branddörrar i vår hyttkorridor. Han var trevlig och lugnade min fru med att deras uppgift var att kontrollera om båten var säker. Vi hade trevligt första kvällen men sen bestämde vi oss för att kliva av och åka hem. Känns bra att veta att det görs kontroller av utländska båtar i Sverige.
    Ragnar

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.