Fotograf: Fredrik Davidsson

Kategori: Torrlast | Ekonomi | Fartygsaffärer

Nöjd redare dubblar flottan

AtoB@C dubblar i och med övertagandet av Transatlantics småbulk-verksamhet från 15 till cirka 30 fartyg.

– Det är rätt fräckt ju, det är kul, säger vd och grundare Anders Nilsson.

Affären har varit på gång ett tag men det är först den senaste tiden det blivit mer allvar i diskussionerna. 

– Vi har pratat om det tidigare med Transatlantic men på allvar har vi hållit på med detta ett par månader. Det är mycket som ska göras, inte minst hos Transatlantic, styrelsen ska informeras och allting ska ha sin gång. Men nu är det klart att vi tar över pang bom, så fort fartygen har klarat av resorna de är på nu så tar vi över. Vi vill inte ha delade resor där kunderna inte vet om de ska vända sig till oss eller Transatlantic, säger Anders Nilsson, just hemkommen från de sista förhandlingarna och samtalen med kunder. 

– I vår lilla gryta, småbulk i Östersjön, är det flera som länge frågat varför vi inte tar över Transatlantic.

Anställer lokalt

AtoB@C har sitt kontor högst upp i Bornholmsterminalen i Ystads hamn och där kommer man snart att vara 10 personer som arbetar med flottan som ökar från 15 till drygt 30 fartyg.

 – Jag får anställa två personer till, det blir lokalt. Vi tar inte över någon personal från Transatlantic. De ägda båtarna tar vi över på charter, de inchartrade båtarnas kontrakt går ut när de går ut och då blir det ju upp till mig att förlänga med dem eller ta in andra båtar, säger Anders Nilsson, som ännu inte har stenkoll på exakt hur många fartyg det rör sig om.

– Det är 10 eller 11 fartyg som Transatlantic äger, eller ja – de ligger i deras bo så att säga. Resten är inchartrade.

Stolt ledare

Utmaningen nu blir förstås att hålla fartygen sysselsatta, trots att rederiets flotta i ett slag blir dubbelt så stor.

– Vi har gjort ett lastbilsföretag av det här. Vi behöver inte en massa pappersvändare utan vi kör effektivt. Vi är proffs på detta. Vi har tjänat pengar vartenda år och det är det nästan inga andra som gör, de förlorar pengar hela tiden. Jag har fantastisk personal, jag behöver inte göra någonting, säger Anders Nilsson när han just landat efter att ha slutfört förhandlingarna och nog trots allt jobbat en del för att få till uppgörelsen men han kan ändå inte ösa nog med lovord över sin personal.

– Alla här är heltaggade på detta. AtoB@C är ett superföretag. Vi har stått inför valet att utöka själva eller göra detta med Transatlantic. Vi har fått propåer om att ta över en annan flotta på tolv fartyg och en på sex eller åtta, men det här blir bättre. Mycket smidigare, vi tar över alla kunder och kontrakt men det är kända kunder sedan tidigare, ingen som är helt okänd för oss. Många är mina gamla kontakter sedan 1990-talet, säger Anders Nilsson och syftar på att han då var delägare i rederiet Nedjan som köptes upp av dåvarande Österströms rederi som sedan köptes upp av Transatlantic.

På sätt och vis kan man säga att cirkeln sluts genom avtalet mellan Transatlantic och AtoB@C.

– Det är kul för mig personligen men det är kul för alla här uppe på kontoret. Det känns rätt.

Tänker på industrin

AtoB@C blir genom den nya uppgörelsen en av de större bulkoperatörerna i Norden men det kommer inte påverka marknaden något särskilt enligt Anders Nilsson.

– Nej, vi får slåss ändå. Det spelar ingen roll om vi ökar vår marknadsandel med fem eller tio procent.

Trots att norskkontrollerade Transatlantic i Göteborg nu väljer att fokusera på annat än småbulk och gör sig av med, eller outsourcar, sin småbulksverksamhet stannar verksamheten alltså kvar i Sverige och drivs även fortsatt med kompetens baserad i landet men det lägger Anders Nilsson inte så stor vikt vid.

– Jag tänker inte så mycket på Sverige, jag tänker på industrin här uppe runt Östersjön och att den ska ha tillgång till bra transporter.

Kommentarer

  • Egon Svensson the sailor

    Upplyftande att see glimtar i den Svenska rederi naringen .
    Inkompetens och brist pa nytankande hos Transatlanic ar skrammande.
    Det gar att driva 20-30 batar med ett hanfull av kvalificerad och motiverad personal.
    Inga pappersvandare har inte. Inga Svenska flagg fobier heller. Bara driva ett rederi dar kunderna ar nojda och lonsamheten ar accebtable ar tillrakligt.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.