Fotograf: Maersk Line / Port Autonome du Havre

Kategori: Haveri | Container

Branden släckt på Maersk Kampala

Elden som härjat ombord containerfartyget Maersk Kampala har efter en veckas kamp släckts, uppger Maersk Line.

Branden som startade den 29 augusti i en av bottencontainrarna längst förut på däck ombord Maersk Lines Maersk Kampala har varit mycket svårsläckt, först den 4 september kunde brandbekämpningsteam och besättningen släcka den sista brinnande containern.

Ingen skadad

Maersk Line har inte gått ut med någon siffra på hur många containrar som antänts, men att det är många råder inga tvivel om. Ingen besättningsman ska ha skadats.

Rök fortsätter att pysa ut från flera containrar men dessa håller på att fyllas med vatten och bogserbåtar sprutar vatten direkt på det drabbade området. 

Rederiet vill inte uppge omfattningen av fartygets skador men säger i ett pressmeddelande att fokus nu är att gå till hamn, ta hand om lasten och undersöka fartygets reparationsbehov. Enligt medieuppgifter ligger fartyget för ankar runt tio sjömil från Ras Sudr Terminal, Egypten.

Oklart innehåll

Maersk Kampala befann sig söder om Suezkanalen när branden startade. Det är fortfarande oklart vad de brandhärjade containrarna innehåller. Maersk Kampala, 7.070 teu, är flaggad i Nederländerna. 

Det är inte första gången Maersk Line drabbas av bränder ombord på senare tid. I juni rapporterade Sjöfartstidningen om en häftig brand – omfattande tre containrar – ombord containerfartyget Eugen Maersk, 15.550 teu, under en segling i Adenviken. Elden spred sig dock inte utan kunde begränsas och oskadliggöras. Det har i efterhand inte rapporterats om några personskador.

Kommentarer

  • Anonymous

    Fel bild!

  • Lars Andersson

    Tack för påpekandet, det är nu ändrat! / Redaktionen

  • Anonymous

    Felaktigt deklarerade containrar är ett ökande problem. Vi kommer se fler och och av dessa typer av incidenter. Lösningen är inte vare sig enkel eller billig men kan göras på många sätt.

    1. Genomgång av varje burk innan lastning.
    2. Ett system där burkar som packas av inspekterade och godkända ”packare” slipper punkt 1.
    3. Burkar som packas av ”packare” som inte är kända skall alltid underkastas punkt 1.

    • Johan

      Lycka till med den lösningen på ett globalt plan.

      1. Genomgång av varje burk? Ska du anställa hela jordens befolkning för detta ändamål eller hur hade du tänkt att det skulle gå till?
      2. Godkända ”packare”? Det finns regler idag, som inte följs. Vad är det som säger att de skulle följas även om någon blir godkänd? Ska det vara något internationellt påfund som jordens alla länder ska följa? Mutor, mutor, mutor, och pengar handlar det om i väldigt många länder i ex. Asien.
      3. Denna punkt besvaras av punkt 1 och 2.

      Allt låter väldigt bra och enkelt. Men skulle aldrig fungera i praktiken ens lite granna.

      • Anonymous

        Johan. Punkt 1 är ju ogenomförbart. Det är ju det som framgår av min kommentar. Så då återstår punkt 2. och det är där det kluriga kommer in. Något som du säkert missat. Det finns en organisation som nyligen påbörjat det arbetet. Det går framåt i USA/Europa men organisationen kommer inte in i Kina. Och det är där som många felaktigt deklarerade burkar packas…

        Har du tänkt på detta Johan att uppförsbacken alltid är som längst i början? Och börjar man aldrig gå uppför så kommer man stanna kvar i träsket och därmed aldrig nå målet.
        Mina tre punkter är lösningen. Men det är en lång uppförsbacke innan det fungerar.
        Du kanske kan läsa igenom punkt 2 en gång till. När dessa godkända packare gör allt rätt så behöver de inte gå igenom punkt 1. De som inte är godkända får genomgå punkt 1. Och då får vi per automatik en högre säkerhet. Därmed inte sagt att det blir 100%, men varje steg uppåt i uppförsbacken leder till något bättre. Visst kommer det förekomma mygel, men det är i stor grad självsanerande. För förlorar man rätten till punkt 2 pga. mygel så kommer man tappa kunderna direkt.

        För övrigt Johan så skriver du att det inte kommer fungera. Det är riktigt att det inte kommer fungera direkt, men återigen så handlar det om en uppförsbacke. Jämför med fartygsinspektionerna och den del av uppförsbacken som där klarats av. Man har kommit långt med tankers. Tyvärr har inte alla incidenter försvunnit, men det har blivit färre och fartygen har blivit bättre underhållna. Så systemet fungerar om än långsamt. Fast du kanske helst ser att all sjöfart bedrivs som innan Titanic?

        • Anonym

          Systemet som omnämns är IMPCAS (International Marine Packed Cargo Audit Scheme). Tyvärr är det ingen tvingande lagstiftning utan ett frivilligt system, än så länge i alla fall.

          • Anonymous

            Visst är det ett frivilligt system. Men så är inspektionerna av tankers med. Till en början så sker inte mycket, men ju fler som blir medlemmar ju starkare blir det hela. Och sedan blir det ”obligatoriskt”, på så sätt att man inte kan få uppdrag om man inte är kontrollerad. Försök hitta en tanker som inte har en SIRE/SIR inspektion aktiv i Europa/US…

        • Johan

          Godkända packare? Det låter som sagt väldigt, väldigt bra, men jag är extremt tveksam till att det någonsin skulle fungera.
          Hur många containers lastas dagligen i jordens alla länder? Det lastas på stora terminaler, mindre terminaler, av små företag och av stora företag, av privatpersoner på bakgårdar i jordens alla små hörn.
          Av alla tusen och åter tusen containers som lastas dagligen är det en mycket, mycket liten andel som deklareras fel, om man bortser från vikter som enkelt löses med vägning.
          Ett internationellt system som begränsar varje liten container, företag och terminal i jordens alla hörn är inte genomförbart, och definitivt inte jämförbart med fartygsinspektioner. Utan att veta så kan man gissa att andelen containers mot tankfartyg är fullständigt orimligt mycket högre.
          Ditt förslag löser problemen med felaktigt stuffade burkar absolut, och kan mycket väl införas i enstaka länder om de enstaka länder önskar en sådan lagstiftning. Men på ett globalt plan ser jag det som föga troligt att det går att genomföra.

          • Anonymous

            Hmm Johan.
            Läs länken. Arbetet är redan startat:
            http://www.cdi-mpc.org/

            Och visst kommer det ta tid!

            • Johan

              Läs länken?
              Kan inte hitta någon som helst info om något på den sidan du länkar till. En extremt dåligt utformad sida om man vill väcka intresse för denna diskussion.
              Kan du guida mig på sidan kanske?

  • Anonymous

    Har ni nåogt nytt uppdatering för den här båten? Hur är det med vår container?
    Publicerar ni information på website eller till oss (Geodis Wilson Sweden AB).
    Information här är mera10dagar gammal.

  • Anonymous

    Det finns en del personer i historien som har studerat ämnet människans natur. 1) Minsta motståndets lag är en viktig faktor i mångt och mycket!? Dvs Mest pengar för minsta möjliga arbete eller utgifter om ni så vill. 2) Och regler är till för andra men inte mig ”att följa”!? 3) Visa förluster får man räkna in i Kalkylen. 4) 100% säker finns inte 99% kostar för mycket. Ja detta styr vad och varför saker blir som dom blir eller inte. Givetvis finns det betydligt mer i detta ämne, men punkt 1 är nog värst

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.