Fotograf: Wikipedia Commons/Adam Lederer

Kategori: Container | Fartygsaffärer | Skeppsbyggnad

UASC ger sig in i jättarnas kamp

Trenden mot allt större containerfartyg fortsätter – UASC beställer nu fem 18.000 teu-fartyg från Hyundai.

Kuwaitbaserade United Arab Shipping Company, UASC, lanserar nu ett kraftfullt nybyggnadsprogram då rederiet slutligen har undertecknat ett kontrakt med sydkoreanska varvskoncernen Hyundai Heavy Industries om att bygga fem containerfartyg med kapaciteten 18.000 teu, med option på ytterligare ett fartyg. Avtalet innehåller också fem 14.000 teu-fartyg med option på sex till.

LNG

Fartygen byggs med duel-fuelmaskiner för att ”kunna” drivas på flytande naturgas, LNG, uppger rederiet. Skälet till detta är kunna trafikera i SECA-områden i Europa där hårdare svavelregler börja gälla den 1 januari 2015.

Det totala ordervärdet, inklusive alla optioner, är USD 2 miljarder. Fartygen ska börja levereras redan i andra halvan av 2014. UASC har tagit hjälp av Export-Import Bank of Korea och Korea Trade Insurance Corporation för att lösa finansieringen. Sedan tidigare har UASC investerat i nio 13.500 teu-fartyg.

Fartygens tekniska specifikationer, enligt UASC, har ett tydligt fokus på bränsleekonomi (som skrovoptimering) och miljöprestanda. Fartygen byggs för Asien–Mellanöstern-Nordeuropatrafik och får en marschfart på 16-18 knop. Fartygen kommer att klassas av Det Norske Veritas, DNV.

– Vi har aktivt stött ägaren och varvet inför kontraktsskrivningen, säger Henrik O. Madsen, vd för DNV-koncernen.

Megafartyg

Trenden mot allt större containerfartyg har exploderat de senaste åren, i form av faktiska beställningar. Maersk Line ska ta leverans av totalt 20 Triple E-fartyg på 18.000 teu från Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering. Mærsk Mc-Kinney Møller var först ut och har redan anlöpt Göteborgs hamn. 

I maj bekräftade Hyundai Heavy Industries också att man fått en beställning på fem containerfartyg på 18.400 teu från det kinesiska linjerederiet China Shipping Container Lines, CSCL. De kinesiska fartygen får samma längd som Maersk Lines fartyg, 400 meter, men blir marginellt smalare: 58,6 meter mot 59 meter. Leveranser börjar under andra halvåret 2014. Enligt HHI är ordern värd USD 700 miljoner eller USD 140 miljoner styck. När Maersk Line beställde sin Triple-E-serie hösten 2011 var priset USD 190 miljoner styck.

I november 2012 tog franska CMA CGM leverans av sitt första 16.020 teu-fartyg i Explorer-klassen med ytterligare två leveranser våren/sommaren 2013. 

Kommentarer

  • Ingvar Bergman

    Redare är ett märkligt släkte. I alla tider har man strävat efter att ha det största fartyget i sin flotta. Maersk Triple-E är på18270 teu, kinesiska CSCL har därefter lagt ett antal orders på 18400 och nu senast har UASC beställt fem giganter på 18800 teu !
    Vad värre är, nu när nybyggnadspriserna gått ned med ca USD 50 milj. per fartyg, passar linjeredarna på att beställa nytt och den nuvarande över-kapaciteten i framförallt den stora och viktiga Asien/Europa farten späds på. När Europa förhoppningsvis har tillfrisknat runt 2015/2016, då är det dags för leverans av dessa giganter och risken är uppenbar att överkapaciteten och stora bekymmer med lönsamheten i traden består, trots förmodade bättre tider.

  • Ingvar Bergman

    ……låt mig bara få tillägga beträffande Maerks Triple-E fartyg, som nämns i artikeln, så har jag satt en parentes om ett av E:na – och det kanske viktigaste – nämligen E= Economy of Scale. Maersk har lovat sina (kommande) allians-bröder i P3 (CGM-CMA och MSC) och möjligen också de 15 andra aktörerna i traden, att tills vidare lasta max 15400teu vilken kapacitet är densamma som deras största (E-class) fartyg på slingan Asien/Nordeuropa (jag tror den kallas AE10) för att inte sätta ytterligare press på fraktraterna. Så mycket för Economy of Scale alltså ! Maersk Double-E är istället en korrekt benämning !

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.