Europeiskt initiativ. Genomfördes för att väcka uppmärksamhet åt situationen för hamnarbetare i Portugal, som enligt facket behandlas cyniskt.
Arkiv
-
-
Fler klassrum. Meriturva kompletterar sin brandutbildningsanläggning i Obbnäs med en ny utbildnings- och servicebyggnad för att kunna ta emot fler deltagare i brandkurser.
-
Hemma igen. Finnhansa har återfått sitt ursprungliga namn och har samtidigt avvecklat den fartygsägande funktionen i sitt tyska dotterbolag Finnlines Deutschland.
-
Tydlig vinnare. Pressade priser och dumpade löner – åkerinäringen på land tar allt mer gods från järnväg och sjöfart. Och då har den stora överflyttningen av gods knappt börjat.
-
Säkrare i Somalia. Sedan rekordåret 2010 har antalet inrapporterade piratattacker världen över minskat med hela 41 procent.
-
Bakom galler. En domstol i Kenya har dömt 24 somaliska medborgare till fängelse för pirateri och kapning av ett fartyg.
-
Besparingsprogram. Den globala finska koncernen räknar med att säga upp 1.000 personer trots ett bra 2013.
-
Svensk varvsaffär. Gotlandsbolaget ger sig in i varvsindustrin och köper 25 procent av Stockholms Reparationsvarv.
-
Byggarbetsplats. Samtidigt som ett gigantiskt byggprojekt pågår i Värtahamnen fortlöper Tallink Siljas trafik i det närmaste ostört.
-
Gammal goding. En grupp fartygsentusiaster i Göteborg vill få ”hem” M/S Kungsholm IV som byggdes för Svenska Amerika Linien och som nu finns i Oman.
-
Isbrytarbeställning. Andra gången gillt för Arctech Helsinki Shipyard, som nu definitivt har valts att bygga Finlands nya isbrytare.
-
Industripark. Raumo stad vill genom sitt köp av varvsområdet trygga framtida verksamhetsförutsättningar för företag inom marinindustrin.
-
Landjobb försvinner. Allt högre kostnader tvingar Viking Line att skära ned sin landorganisation med omkring 45 tjänster i Sverige, Finland och på Åland.
-
Minister på besök. Med den nya DP-simulatorn hoppas Chalmers attrahera både egna studenter och elever från den alltmer växande offshoreindustrin.
-
Stor koncern. Svenska skeppsmäkleriet Aquamarine köps upp av den brittiska mäklar- och sjöfartsservicekoncernen Clarkson.
-
Oklart bevisläge. Trots att befälhavaren medger att han druckit går det inte att bevisa att han var såpass berusad att han kan fällas för sjöfylleri.
-
Back in business. Destination Gotlands färja M/S Gotland är nu åter i trafik efter grundstötningen utanför Oskarshamn i början av året.
-
Trist årsdag. För precis tio år sedan kolliderade bulkfartyget Rocknes med en klippa och kapsejsade – 18 besättningsmän miste livet.
-
Chefsmöte. Nytänk och förändrad balans i världsordningen årets tema på SAI Executive Meeting i Göteborg.
-
Tillskott i flottan. Pallas Shipping i Göteborg tar in torrlastaren Tingo på bareboatcharter från Rederi AB Tingö. OP Svensson ska befrakta fartyget.
-
Markant nedgång. Det sker allt färre piratattacker i Adenviken och Indiska Oceanen – i nuläget hålls bara ett fartyg.
-
Flyttar västerut. Skärgårdsfärjan Jurmo II köps till Sverige från Finlands Skärgårdsrederi, som ingår i Finferries-koncernen.
-
Granskning arbetsmarknaden. De senaste nio åren har nästan 3.000 personer varslats om uppsägning inom den svenska sjöfarten – och många har förlorat sina jobb.
-
Omorganisering. Stena Bulk har bestämt sig för att ta tillbaka kommersiellt och tekniskt management för Stena LNG och de tre fartygen.
-
Bättre och bättre. Den globala ekonomins fortsatta återhämtning gör att 2014 ser positivt ut, även om fortsatt överutbud och kommande regelverk oroar.