Inre vattenvägar. Transportstyrelsens Erik Eklund tror sig kunna hitta en balans mellan svenska särkrav och ekonomisk hållbarhet för sjöfart på Sveriges inre vattenvägar.
Arkiv
- 
      
- 
      Allt klart. Överenskommelsen om köp av Kungsholm är klar, nu behövs bara en kajplats för att affären ska kunna slutföras. 
- 
      Europeiskt initiativ. Genomfördes för att väcka uppmärksamhet åt situationen för hamnarbetare i Portugal, som enligt facket behandlas cyniskt. 
- 
      Fler klassrum. Meriturva kompletterar sin brandutbildningsanläggning i Obbnäs med en ny utbildnings- och servicebyggnad för att kunna ta emot fler deltagare i brandkurser. 
- 
      Hemma igen. Finnhansa har återfått sitt ursprungliga namn och har samtidigt avvecklat den fartygsägande funktionen i sitt tyska dotterbolag Finnlines Deutschland. 
- 
      Tydlig vinnare. Pressade priser och dumpade löner – åkerinäringen på land tar allt mer gods från järnväg och sjöfart. Och då har den stora överflyttningen av gods knappt börjat. 
- 
      Säkrare i Somalia. Sedan rekordåret 2010 har antalet inrapporterade piratattacker världen över minskat med hela 41 procent. 
- 
      Bakom galler. En domstol i Kenya har dömt 24 somaliska medborgare till fängelse för pirateri och kapning av ett fartyg. 
- 
      Besparingsprogram. Den globala finska koncernen räknar med att säga upp 1.000 personer trots ett bra 2013. 
- 
      Svensk varvsaffär. Gotlandsbolaget ger sig in i varvsindustrin och köper 25 procent av Stockholms Reparationsvarv. 
- 
      Byggarbetsplats. Samtidigt som ett gigantiskt byggprojekt pågår i Värtahamnen fortlöper Tallink Siljas trafik i det närmaste ostört. 
- 
      Gammal goding. En grupp fartygsentusiaster i Göteborg vill få ”hem” M/S Kungsholm IV som byggdes för Svenska Amerika Linien och som nu finns i Oman. 
- 
      Isbrytarbeställning. Andra gången gillt för Arctech Helsinki Shipyard, som nu definitivt har valts att bygga Finlands nya isbrytare. 
- 
      Industripark. Raumo stad vill genom sitt köp av varvsområdet trygga framtida verksamhetsförutsättningar för företag inom marinindustrin. 
- 
      Landjobb försvinner. Allt högre kostnader tvingar Viking Line att skära ned sin landorganisation med omkring 45 tjänster i Sverige, Finland och på Åland. 
- 
      Minister på besök. Med den nya DP-simulatorn hoppas Chalmers attrahera både egna studenter och elever från den alltmer växande offshoreindustrin. 
- 
      Stor koncern. Svenska skeppsmäkleriet Aquamarine köps upp av den brittiska mäklar- och sjöfartsservicekoncernen Clarkson. 
- 
      Oklart bevisläge. Trots att befälhavaren medger att han druckit går det inte att bevisa att han var såpass berusad att han kan fällas för sjöfylleri. 
- 
      Back in business. Destination Gotlands färja M/S Gotland är nu åter i trafik efter grundstötningen utanför Oskarshamn i början av året. 
- 
      Trist årsdag. För precis tio år sedan kolliderade bulkfartyget Rocknes med en klippa och kapsejsade – 18 besättningsmän miste livet. 
- 
      Chefsmöte. Nytänk och förändrad balans i världsordningen årets tema på SAI Executive Meeting i Göteborg. 
- 
      Tillskott i flottan. Pallas Shipping i Göteborg tar in torrlastaren Tingo på bareboatcharter från Rederi AB Tingö. OP Svensson ska befrakta fartyget. 
- 
      Markant nedgång. Det sker allt färre piratattacker i Adenviken och Indiska Oceanen – i nuläget hålls bara ett fartyg. 
- 
      Flyttar västerut. Skärgårdsfärjan Jurmo II köps till Sverige från Finlands Skärgårdsrederi, som ingår i Finferries-koncernen. 
- 
      Granskning arbetsmarknaden. De senaste nio åren har nästan 3.000 personer varslats om uppsägning inom den svenska sjöfarten – och många har förlorat sina jobb. 
 
                   
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
             
            