Fotograf: Wkipedia Commons/VollwerBIT

Kategori: Kultur | Passagerarsjöfart

Kungsholm IV hem till Göteborg?

En grupp fartygsentusiaster i Göteborg vill få ”hem” M/S Kungsholm IV som byggdes för Svenska Amerika Linien och som nu finns i Oman.

 – Hon finns i Oman numera men vi vill få hem henne till Göteborg, till Amerikakajen, då sluts cirkeln, säger Ingela Ivarsson Olsson, en av initiativtagarna till projektet, till Sjöfartstidningen.

M/S Kungsholm IV levererades till Svenska Amerika Linien från det skotska varvet John Brown & Co. 1966 som det sista fartyget i en serie om fyra. Jungfruturen skedde till New York och fartyget seglade för det svenska bolaget i drygt tio år innan hon såldes till Flagship Cruises på Bermuda 1975. Sedan dess har Kungsholm IV haft många namn och ägare.

Mycket pengar

Nu heter hon Veronica och fungerar som hotellfartyg i Duqm, Oman. Hon ägs och drivs av Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering enligt ”hotellets” hemsida. Fartyget beskrivs som ”Sultanatets senaste fenomen och det första och enda flytande hotellet av lyxstandard i Duqms hamn.” Men uppenbarligen har bokningarna och intäkterna inte legat i nivå med ambitionerna för nu finns Kungsholm IV ute på den internationella marknaden för USD 27,5 miljoner.

– Vi själva har förstås inte pengarna och därför jobbar vi först och främst för att få till en kulturminnesmärkning och skapa opinion för en hemkomst. Det gäller att få med sig både politiker och kommersiella intressen. Vi vill fortsätta att driva henne som hotell med barer och restauranger och ha guidade visningar på bryggan och nere i maskin. Hon är i bra skick och väl underhållen, mycket interiör är kvar, säger Ingela Ivarsson Olsson, och fortsätter:

– Vi har fått mycket positiv respons hittills och Göteborgs Hamn har redan ordnat med en presumtiv kajplats vid Amerikakajen om projektet skulle gå igenom. Och vi har varit i kontakt med Göteborg Stad om att binda samman projektet med Göteborgs 400 årsjubileum 2021. Tänk om Kungsholm IV skulle kunna återställas på Cityvarvet inför världens ögon. Det skulle skapas många arbetstillfällen och positiv publicitet för staden, och man skulle kunna göra en dokumentärfilm.

Ägarna vill sälja snart

Är du intresserad av läsa mer om projektet så finns Facebook-gruppen ”Kungsholm tillbaka till Amerikakajen.”

– Det är bråttom att bilda opinion eftersom ägarna till fartyget vill sälja henne under våren och det finns många intressenter, bland annat ett bolag i London som vill ha henne på Themsen som flytande hotell. Det är klart att ägarna ser PR i att sälja Kungsholm IV till Göteborg men de är ju i slutändan självklart mest intresserade av att göra en så bra affär som möjligt.

Kommentarer

  • älvan

    Trevligt om drömmen kan bli sann

  • Erik s

    Åh. Det hade varit fantastiskt

  • Inge Vidare

    Svensk sjofart finns nu endast pa museer.
    det var bra lange sedan som den Svenska flaggan syntes i utrikiska hamnar och da de Svenska varven var varldsledande.
    Som sagt, den som vill se svensk sjofart idag maste bege sig till sjofartsmuseerna, sa lange dom nu far vara kvar……..

  • Sonny,Conny,Ronny

    Kom gärna till Cityvarvet, här gapar dockorna tomma..

  • Stig Palm

    Då hoppas jag att Kungsholm får tillbaka ’fejkskorstenen’ och båda med de tre kronorna som förr?

  • Anonymous

    Kul om vi kan få hem henne till Sverige, men är tveksam om placering i Göteborg är rätt tänkt ? Underlaget för hotellverksamheten borde ju vara betydligt större i Stockholm, samt bättre kajer.
    Vi Göteborgare får då ett bra ”hotell” att bo på i Stockholm. Detta borde tas med i beräkningarna för annars blir det nog inget av är jag rädd för.

  • Anonymous

    Ja det är inte gratis att underhålla ett sådant fartyg det bör man vara väldigt klar över.
    Om det blir så att hon kommer hem och inte underhålls så är det nog bättre att nån som har råd att hålla henne i skick får göra det. Även om hon skall ligga som upplagd och inte klassas / underhållas för att kunna gå så är det ofantliga kostnader att hålla henne i skick.
    Börja med att kolla vad en dockning med blindning av de flesta bottenventilerna som inte behövs skulle kosta. Kolla även hur det är med skrovplåtarna, kanske klasspapperen från förra klassningen kan vara en vägledning. Det kan vara så att hon inte längre är klassad om hon ligger upplagd och då kan det även bli en dyr affär att få henne godkänd för hemresan.

    En som sett många gamla fartygsskrov och vad som kan felas på dessa.

  • Anonymous

    Fint! Lycka till! Jag tar också gärna in ombord i Stockholm.

  • Anonymous

    Vakna…!

  • Anonymous

    vi ska vara lika duktiga som Norge att bevara fartyg som bär på historia.

    • Anonymous

      Ja det är ju gratis…

  • Anonymous

    Fartyget är närmare Alang än Sverige. Att ta hit henne, om det ens går är bara kostsamt och dumt. Jag gissar att det finns gott om asbest i henne. De av er som kommenterat med önskemål att hon kommer ”hem” har säkert ingen aning om dessa kostnader och problem det medför.

    Vill man nu verkligen ta hit skrället så måste det ske så att inte skattebetalarna står för kalaset. Oavsett om hon hamnar i västkusten eller den delen av landet där solen går upp först.

  • Anders Jakobsson

    Hon är idag i bra skick och är klassad som ”Floating Hotel”. Senaste dockning var för tre år sedan i Dubai. Hon var verksam som hotell till oktober 2013 och idag finns en besättning på ca 35 man som underhåller henne

    • Anonymous

      Och hur är det med asbest?

  • ryttare.

    Hej,kungsholm ja ,hon skulle givetvis k-märkts,och stannat kvar här,se bara på den gamla birger jarl,hon är hotelfartyg och har kört lunch o julbordskryssningar ,var i maskin då,kanske köra lunchkryssningar med kungsholm,,,haha,det vore väl ngt,gott slut o gott nytt.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.