Fotograf: Trafikverket

Kategori: Skeppsbyggnad | Specialfartyg

Arctech får ny isbrytarorder

Även i den förlängda upphandlingsrundan väljer Trafikverket i Finland varvet Arctech Helsinki Shipyard Oy att bygga den nya isbrytaren.

Nu är det klart att uppdraget att bygga Finlands nya isbrytare slutgiltigt går till varvet Arctech Helsinki Shipyard Oy i Helsingfors. Meningen är att kontraktet ska undertecknas i februari.

Trafikverket beslutade redan den 26 november att isbrytaren skulle byggas vid Arctech, men beslutet upphävdes då det visade sig att garantiförbindelsen från den bank som varvet anlitade för finansieringen inte var bindande. Anbudstiden för isbrytarupphandlingen förlängdes då till den 22 januari 2014.

– Det är fint att få bygga Finlands nya isbrytare på Arctech Helsinki Shipyard, som har över hundra års erfarenhet av att bygga arktiska fartyg. Vi har det bästa kunnandet för att bygga isbrytare och erfaren arbetskraft. Vi lyckades vinna anbudstävlingen med hjälp av stöd från vår ägare United Shipbuilding Corporation, kommenterar Esko Mustamäki, vd för Arctech Helsinki Shipyard.

STX anbud förkastades

Ett annat varv offererade isbrytaren och det var STX Finlands Åbovarv. För andra gången förkastades anbudet från STX Finland som även nu var ”var i strid med anbudsbegäran”.

Renodlad isbrytare

Den nya isbrytaren planeras för Östersjöförhållanden och ska kunna bryta upp till 1,6 meter tjock is. Enligt specifikationen ska fartyget bryta en 25 meter bred ränna i 1,2 meters is med sex knops fart.

Maskineriet kommer att använda LNG och dieselolja som bränsle. Isbrytaren får också utrustning för oljesanering och nödbogsering i krävande förhållanden i öppet vatten. Detta innebär, meddelar Trafikverket, att isbrytaren kommer att vara i användning året runt. I öppet vatten är farten 16 knop.

Värdet på ordern är EUR 123 miljoner. För projektet beviljar EU EUR 24 miljoner i stöd, vilket innebär att statens finansieringsandel märkbart har reducerats.

 

Kommentarer

  • Anonymous

    Hurra !,
    Länge leve Sandvikens Skeppsdocka
    Pontus Holmström
    Vaxholm

  • Anonymous

    Tänk att man lät den svenska kustbevakningens habegär gå före klokt användande av svenska skattepengar…
    Isbrytaren får också utrustning för oljesanering och nödbogsering i krävande förhållanden i öppet vatten. Detta innebär, meddelar Trafikverket, att isbrytaren kommer att vara i användning året runt. I öppet vatten är farten 16 knop.

    • Erik

      Instämmer! Det är helt makalöst hur vi tillåta att inkompetenta politiker och revirpinkande myndighetspersoner ska få elda upp skattemedel som i fallet med de tre KBV 001, 002, 003. Vi hade kunnat haft tre mycket kompetenta hjälpisbrytare på 81m och 12000 hk, men nej ”den måååste ha bulb och det är baaara vår båt”.
      Skapa en starkare Riksrevision som med lagstöd bara sätter ner foten, och bla kan gå in och sätta stopp för katastrofala upphandlingar som denna.

      Detta händer nästan bara i ”duktiga, rika Sverige”.

  • svensk sjöman

    Svenska kustbevakningen lät bygga fel typ av fartyg. Måste varit någon landkrabba som bestämde hur deras fartyg skulle se ut. I Finland vet man bättre!!

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.