Jurmo II.

Fotograf: Finferries

Kategori: Fartygsaffärer | Passagerarsjöfart

Finferries säljer skärgårdsfärja till Sverige

Färjerederiet i Sverige köper ”förbindelsebåt” från Finland för att erhålla mer kapacitet på Holmöleden.

Trafikverket Färjerederiet köper färjan Jurmo II från Finlands Skärgårdsrederi, som ingår i det statliga färjerederiet Finferries. Jurmo II är en kombinerad bil- och passagerarfärja med kapacitet för åtta personbilar och 160 passagerare. Jurmo II har gått i trafik i Åbolands skärgård och där brukar denna typ av skärgårdsfärja kallas förbindelsebåt.

Under det nya namnet Capella ska fartyget från och med sommaren 2014 gå i trafik på Holmöleden utanför Umeå. För närvarande är fartyget på Fridhems varv i Lysekil för översyn. Först ska hon flaggas in till svensk flagg och sedan målas om. Dessutom görs smärre justeringar för att anpassa fartyget till de existerande färjelägena.

Mångdubbel bilkapacitet

Den 33 meter långa och närmare sju meter breda Jurmo II är betydligt större än färjan Helena Elisabeth, som i dag trafikerar Holmöleden.

– Med de nya EU-reglerna för D-område blev Helena Elisabeth nedklassad till 59 passagerare. Därför har vi problem med att hon tar för lite passagerare. Hon tar för lite last också, bara en bil, säger Färjerederiets chef Anders Werner till Sjöfartstidningen.

Nyförvärvet är certifierat för sjötrafik i D-område (sjöfart utanför skärgårsområdet) och isförstärkt enligt reglerna för isklass 1A.

– Det nya fartyget mångdubblar den möjliga lasten av personbilar och uppdelningen på två passagerarutrymmen innebär att vi också kan erbjuda en avdelning för allergiker. Vi är mycket glada över att få överta ett fartyg som är klippt och skuret för behoven på Holmöleden, säger Anders Werner vidare.

– Det nordiska sjöfartssamarbetet stärks när vi kan överföra fartyg i trafik där de passar bäst, även över gränserna, kommenterar Mats Rosin, vd för Finferries.

Lång led

Holmöleden är Färjerederiets längsta led. Holmön ligger utanför Umeå och sjöresan tar drygt en halvtimme och går över öppet hav. Det är sedan tidigare beslutat att färjan till Holmön ska förbli ett statligt ansvar.

Jurmo II är byggd i Finland 1975 och förlängdes 1984. Hon togs ur trafik i slutet av år 2012.

– Så som vi kan se det är det här fartyget väl anpassat för den trafik hon ska gå i. Det är en begagnatmarknad som inte är så stor när det gäller färjor. Det är väldigt stora investeringskostnader om man ska bygga nytt, påpekar Anders Werner. 

Kommentarer

  • Anonym

    Så båten var i Finland och skall till Umeå. Då kör man den till Lysekil för varvsbesök. Så kan bara statliga myndigheter göra!
    Färjerederiet tar som vanligt inget miljöhänsyn.

    • Jan Grönstrand, civ.ing, Åland

      Det är fantastiskt vilka osakliga kommentarer anonyma besserwissers kan klämma ur sig. Du har inga som helst fakta i ärendet. Kan du kanske tänka dig att ett varvsbesök kräver tillgång till lämplig LEDIG slip? Du kanske har tillgång till någon? Större varv brukar inte vara intresserade av småbåtar. Dessutom gör Färjerederiet ett utmärkt miljöarbete med sitt program för elektrifiering av vägfärjor för att minska utsläpp. Slutkommenterat från mig.

      • Anonym

        Jag jobbar inom Färjerederiet. Någon elektrifiering pågår inte alls. Man avser dock att ”bygga nya båtar på gamla skrov” sagt av Anders Werner i höstas.
        För en herrans massa år sedan hade Färjerederiet ett dieselelektriskt fartyg. Man hade köpt de billigaste komponenterna av olika tillverkare och byggt ihop det hela i egen regi. Det fungerade sisådär så till slut bytte man bort framtiden mot dåtiden. Så gör man i Färjerederiet.

        Jag har svårt att tro att inte något varv i Finland, Åland eller östra Sverige inte skulle kunnat ta uppdraget. Oskarshamn används mycket av Färjerederiet. Det finns andra bra varv på ostkusten. Men att köra runt Sverige gör man så gärna…

        Skönt att du slutat kommentera. Gläder mig mycket!

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.