Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Fartygsaffärer | Kultur | Passagerarsjöfart

Nu saknas bara kajplats för Kungsholm

Köpet av Kungsholm är säkrat. För att kunna gå vidare behövs snabbt en permanent kajplats för fartyget. 

Affärsmannen Johnny Sid och hans grupp av investerare har nu passagerarfartyget Veronica (ex Kungsholm) på hand i 30 dagar. För att kunna gå vidare med affären och rädda fartyget behövs en kajplats. Sedan 2010 har Svenska Amerika Liniens sista passagerarfartyg fungerat som flytande hotell i Duqm i Oman. Hotellet stängdes i november 2013, då ett nytt hotellkomplex stod färdigt.

– Vi skrev under MOA i går (tisdag) och vi har 30 dagar tid på oss att betala resten av köpesumman och ta över fartyget, säger Johnny Sid till Sjöfartstidningen.

Måste bort

Från den nuvarande kajplatsen måste fartyget bogseras bort ganska omgående.

– Det är ju dessutom bra att få henne lite närmare, om inte hela vägen, så åtminstone till Medelhavet.

Johnny Sid säger vidare att man siktar på att fartyget ska kunna invigas i Göteborg kring årsskiftet 2014/2015. Innan dess ska hon dockas och målas om.

Bråttom med kajplats

Det som nu kan omintetgöra hela affären är avsaknaden av kajplats.

– Det största problemet just nu är kajplatsen. Ingenting fungerar utan en kajplats. Då kan vi inte slutföra den här affären. För det första så förfaller fartyget om man inte använder det och för det andra så är det ingen som finansierar ett projekt där man har fartyget på obestämd tid på obestämd plats. Vi måste hitta någonstans att placera henne för åtminstone fem till tio år framåt.

Till Stockholm?

Johnny Sid berättar att det även inom andra hamnstäder skulle finnas intresse för att få fartyget som sevärdhet. En av dem är Stockholm.

– Även i Stockholm är det brist på kajplatser. Den enda möjligheten är den gamla Finnboda-kajen, som är i privat ägo. Där skulle hon i och för sig rymmas.

Johnny Sid tycker ändå att Kungsholm skulle höra hemma i Göteborg.

– Där finns historien bakom rederiet och fartyget och Göteborg skulle säkert ha nytta av en maritim sevärdhet av den här kalibern. För mig är det viktigast att fartyget blir bevarat, om det finns någon instans som själv vill ta över så kan jag gärna stiga åt sidan. Det viktiga är att hitta en lösning så att hon blir bevarad. Det finns inte så många kvar av dessa klassiker.

Inga problem med asbest

Asbesten ombord tror Johnny Sid inte att ställer till med problem.

– Det blev det inte heller under projektet med passagerarfartyget Bore. Asbest finns även i många lite äldre byggnader. Det är ingen panik med asbest så länge som man inte river upp den. Det var en helt annan sak med det holländska Rotterdam-projektet, som blev vansinnigt dyrt då man i princip rev ut hela inredningen och byggde ett nytt fartyg i ett tomt skal. I det här fallet behöver man inte bygga om något när fartyget är i så bra skick. De har gjort asbestmätningar i luften och allt är helt i sin ordning.

Restaurering en senare fråga

Johnny Sid skulle gärna se att en del av utrymmena ombord restaureras till sitt ursprungliga utseende, men han understryker att man inte kan ta itu med sådana arbeten allra först.

– När allt rullar på kanske man kan stänga av ett utrymme och bygga om medan resten av fartyget hålls öppet. Det är sådana saker som det inte lönar sig att kasta pengar på i första taget, speciellt om det inte är något fel på det som redan finns.

– Däremot är den nuvarande lobbyn ett utrymme som lite irriterar mig. Den är visserligen superfin men saknar helt maritim atmosfär. När man kom ombord på Kungsholm ska man genast få den genuina fartygskänslan, som nu fattas. Det är det första som jag skulle ta itu med i inredningen, men där är så många andra saker som behöver ses till.

Av erfarenhet vet Johnny Sid att det lönar sig att hålla huvudet kallt i sådana här projekt.

– Man ska först koncentrera sig på tekniken för att få den att rulla felfritt. Därefter kan man börja piffa upp utrymmen.

Intresserad redan 2010

Johnny Sid var redan tidigare intresserad av Kungsholm då fartyget togs ur trafik 2010 på grund av nya SOLAS-regler.

– Jag hade just då köpt fartyget Bore och hade händerna fulla. Jag hade följt med Kungsholm, men på grund av Bore det fanns inte så mycket jag kunde göra just då. Jag var bara nöjd när hon köptes av Daewoo för att användas. Det var nog många som trodde att hon skulle huggas upp redan 2010.

De blivande ägarna till Kungsholm har öppnat en website för projektet på adressen www.mskungsholm.com.

Kommentarer

  • Stefa

    I första hand så hoppas jag innerligen att Göteborg hittar en plats för henne, åtminstone tillfälligt.
    Vem vet vad som händer med tex Damen Yard (Ciryvarvet) Om varvet läggs ner så finns det fina ytor till förfogande. Dessutom en helt otroligt display i Göteborg med Operan på andra sidan och med både klubb Maritime och Kungsholm. Kanske hon kan få sällskap med Götheborg när hon har gjort sitt som seglande Pr maskin. Då kan vi verkligen kalla vår stad för maritim ! Vi skall vara stolta för våra rötter.

  • Anonym

    Kajplats i Göteborg kan väll ändå inte vara något problem , princip hela innerhamnen är ju öde

  • Anonym

    Glömmer aldrig synen av Kungsholm eller Gripsholm på sista resan ut från Göteborg. Gjorde lumpen på KA4 och stod på Radarhöjden en solig sommardag när den vita skönheten seglade ut! Hoppas hon får plats i Göteborg!

  • Tyvärr Alang nästa!

    Som någon skrivit redan – även om det är borta nu. Rotterdam kostade 1,5 miljard att rusta upp och går fortfarande med rejäl förlust. Vart än Kungsholm läggs i hamnen kommer hon att ta upp det värdefullaste stan har jobbat med att nå och alla vill åt – utsikt över älven. Sorry, men kul ide och väldigt nostalgiskt, men dom som minns henne i stan från kommer inte att vara dom som förväntas betala minst 2000 per natt för att sova ombord och få det hela att gå runt. Väl vid kaj här kommer hon att bli en kvarnsten om halsen för oss som betalar skatt i stan.

    • Bara jag..

      Trevlig attityd.. Projektet Rotterdam sk*t sig fullständigt då de bestämde sig att ”blåsa ur” henne och bygga allt på nytt från ”scratch” i ett tomt skal.. De slapp väl lite billigare undan än att bygga ett helt nytt fartyg.. Men ändå.. 😉 Det var INTE frågan om att ”blåsa ur” Kungsholm, utan modifiera hennes skortsenar och master.. Viss skillnad..

  • Kålle

    Varför inte lägga henne vid Skeppsbrokajen? Där ligger nu den anskrämliga p-arken, ett flytande parkeringshus! Det var ju ändå bara en tillfällig lösning. Ca 250m kaj, centralt läge i anknytning till maritiman. Och jag tror inte Rosenlundsverket kommer klaga på förstörd utsikt. 😉

  • Anonym

    En Klenod av en sådan dignitet är helt uteslutet i Göteborg.. !! Är det inte djupgåendet vid kaj ,är det att fartyget skymmer sikten över älven för boende och inte minst, allt åmande från alla miljötalibaner, som förfasar sig över ALLT som genererar transporter och till och från fartyget.
    Så glöm det alla entusiaster. Göteborgs styrande nomenklatura är INTE roade av sjöfartsreliker..!!

  • göte

    Det är i Göteborg ”Kungsholm” skall ligga, allt annat är uteslutet!

    • bengt Ledin

      Göteborgs kommun har väl inget intresse av sjöfart, det är bara cykelvägar som gäller. Tex. Götaälvbrons höjd, kranarna och varven!! ( varit aktiv till sjöss i mer än 40 år, att få hjälp i hamnen med mer än container är uteslutet).

  • sven claesson.

    Såg Kungsholm två gånger under min tid på sjön, i Freetown och Panama.Tog tyvärr inga foton.

  • Christer Nilsson

    I Lundbyhamnen finns det plats kan bli fräckt med flytande hotell på Hisingen

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.