Privatiseras. Driften av Gävle hamn tas i sin helhet över av den stora hamnoperatören Yilport som redan tidigare varit majoritetsägare i containerterminalen.
Arkiv
-
-
Strejken är över. Sjöbefälsföreningen fick igenom kravet på tarifflöner men tvingades backa i frågan om ett nytt gemensamt branschavtal.
-
"Gillar inte". Vissa hamnar är djupt oroade över Sjöfartsverkets förslag till ny beräkningsgrund för avgifter.
-
Ny konkurrent. Efter lång väntan gör Gotlandsbåtens höghastighetsfärja HSC Express på torsdagen sin premiärtur från fastlandet till Visby.
-
Låsta positioner. Konflikten i skärgårdstrafiken blir allt värre. Fler fartyg har nu tagits ut i strejk och ingen lösning tycks vara i sikte.
-
Viktiga beslut. Tuffa förhandlingar mynnar ut i renare Östersjön och ett första steg mot mindre CO2.
-
Årsmöte. Historiker ifrågasätter siffror på sjöfartens betydelse under Föreningen Svensk Sjöfarts årsmöte.
-
Protester. Enligt Stockholms Hamnar kommer de nya avgifterna att slå hårt mot kryssningstrafiken, men Svensk Sjöfart kritiserar slopandet av lotsrabatter.
-
Oenighet. Sjöbefälsföreningen säger nej till medlarnas senaste bud. Strejken fortsätter med fler indragna turer och utvidgat varsel.
-
”Tvingade. ” Sjöbefälsföreningen anklagar motparten Almega för att bryta mot den pågående strejken och utökar nu sitt varsel.
-
”Svårt att förstå. ” Parterna fortsatt oeniga och strejk råder nu inom skärgårdstrafiken, där konflikten trappades upp ytterligare under tisdagen.
-
Stororder. Stena beställer fyra plus fyra ropax-fartyg av helt ny design.
-
”Otrolig viktig. ” Den nya Södra Marieholmsbron innebär en betydande kapacitetsökning för tågtrafiken till och från Göteborgs hamn.
-
”Transparent”. De renaste fartygen får 90 procents rabatt på farledsavgifterna i Sjöfartsverkets nya avgiftsmodell, där även en passageraravgift föreslås.
-
Oklarheter. En rad oklarheter i rapportering och rutiner vid lotsning och bogsering låg bakom kollisionen mellan Asian Breeze och Bonden.
-
"Rätt riktning". Förutsättningarna för sjöfart i Sverige går mot det bättre, visar rapport från Trafikanalys.
-
På gång. Express görs i ordning för sommaren på Östersjön, besättningen är redo.
-
Optimism. Sjöfarten måste bli en stark och självständig näring i Sverige, konstaterade man på flera olika håll under Samtal om blå tillväxt.
-
Fortsatt tillväxt. Kryssnignsindustrin växer och växer. Disney utökar flottan.
-
Större volymer. Trots ryska sanktioner växer efterfrågan på transporter till Baltikum och DFDS ökar kapaciteten.
-
”Skötts bedrövligt. ” De tre aktörer som i höstas vann upphandlingen har nu fått temporära avtal. Samtidigt är Seko Sjöfolk skarpt kritiska mot processen.
-
Nytt avtal. Får vara kvar vid Masthuggsterminalen till 2035, samtidigt som tysklandstrafiken ska bort från Majnabbe "så fort som möjligt".
-
”Behöver åtgärdas. ” Fartbegränsningar i Furusundsleden ledde till att stranderosionen avtog. Utredare föreslår paket av lösningar – däribland en ny farled in till Stockholm.
-
Nöjd. Koncernchef Jaakko Eskola anser att Wärtsilä klarat sig hyfsat på en utmanande marknad.
-
Direkt till Amerika. Grieg Star kör igång reguljär trafik direkt till USA och Mexico från svenska hamnar.