Express anländer till Landskrona.

Fotograf: Lars-Eric Frennesson

Kategori: Passagerarsjöfart | Folk/företag | RoRo

Säsongen närmar sig för Gotlandsbåten

Höghastighetsfärjan Express har gått på varv i Landskrona. Trafikstarten närmar sig för Gotlandsbåten.

– Det är en planerad underhållsdockning på 14 dagar. Det primära är att vi ska måla botten på fartyget, säger Ralph Axelson, vd på Nordic HSC som äger fartyget som chartras ut till Gotlandsbåten för trafik mellan Västervik och Visby i sommar.

Fartyget kom till Sverige den 16 december och har legat i Helsingborg sedan dess.

Rekryteringen klar

Under vintern har Nordic HSC annonserat efter personal till fartyget och enligt Ralph Axelson har det gått bra.

– Ja, hela driftsbesättningen är klar. Det är någon position i kabinpersonalen som återstår. Vi ska ha 23 personer i besättningen så vi har anställt drygt 40 personer, två besättningar, och så är vi fem eller sex personer i landorganisationen.

Mot Östersjön

Efter två veckor på Oresund Drydocks i Landskrona är det inte lång tid kvar innan trafikstarten som är satt till den 28 april.

– Nej, sedan drar vi oss upp mot Östersjön.

Med ett varvsbesök igång och trafikstart bara en dryg månad bort har Ralph Axelson fullt upp.

– Ja, det är arbete 24/7. Det finns oändligt med arbetsuppgifter, men det är kul. Det är därför man startar ett sådant här projekt.

Bättre kontroll den här gången

Sommaren 2014 skulle Gotlandsbåten har startat trafik mellan fastlandet och Gotland. Personal anställdes och ett fartyg chartrades men det blev aldrig någon trafik och passagerare som bokat resa fick bokas om till Gotlandsbolaget. Sedan planerades trafik inför sommaren 2015 men den ställdes in redan hösten 2014. Den här gången ska trafiken dock komma igång som planerat säger Ralph Axelson.

– Ja, det är därför vi har gjort som vi har gjort med att äga fartyget i ett närstående bolag. För att få kontroll på fartyget.

Efter drygt fyra månader är säsongen på Östersjön slut och då är tanken att fartyget ska ligga stilla.

– Ja, primärt tänker vi oss att det ska ligga upplagt. Kommer det någon charter är vi förstås öppna för det.

Gammal rekordhållare

HSC Express är 91 meter lång och 26 meter bred. Fartyget är byggt i Hobart, huvudstad i delstaten Tasmanien i Australien och gör i Gotlandstrafiken cirka 30 knop. Fyra maskiner från Caterpillar med en sammanlagd effekt på 28.800 kW kopplade till fyra vattenjet-aggregat från LIPS står för framdrivningen.

Fartyget tar 849 passagerare och 180 bilar och fick 1998 trofén Hales Trophy, för snabbaste Atlant-överfart, när hon den 9 juni på 3 dagar, 9 timmar och 40 minuter seglade österut från New York till Tarifa i Spanien under sitt dåvarande namn Catalonia. Fartyget hade då snittfarten 38.85 knop.