Blandad bild. Rekryteringen av säsongspersonal till färjenäringen på ostkusten är både lättare och svårare än någonsin, beroende på vem man frågar.
Arkiv
-
-
Engagerad. Infrastrukturminister Tomas Eneroth har gett sig tusan på att förbättra förutsättningarna för svensk sjöfart.
-
Volatil. Även om tankermarknaden går upp och ner tror Kim Ullman, vd på Concordia Maritime, att de närmaste åren blir väldigt goda för rederiet.
-
Sjönk snabbt. Korrosion och materialutmattning hade försvagat skrovet på förlista bulkfartyget Stellar Daisy.
-
Nybyggen. Det nya rederiet Wallenius SOL tar över den trafik som SOL opererar i dag från Bottenviken och ersätter successivt en del av de befintliga fartygen med nybyggda roro-fartyg.
-
Ny slinga. Containerships nya linje Scan Baltic 1 kommer att trafikera CMP i Malmö.
-
Biometanol. Södra Skogsägarna tillsammans med bland andra Ivar Lundh har undersökt möjligheterna till ett klimatneutralt metanolfartyg.
-
Bra praktik. Kalmarstudenterna har röstat fram kusttankern Vinga Safir till årets praktikfartyg.
-
Tre kvar. När vi går in i april är det endast Ale, Frej och Ymer som är i tjänst bland de svenska statsisbrytarna.
-
Manifest. Ett nytt manifest för vad som behöver göras för att få igång pråmtrafiken presenterades på fredagsmorgonen.
-
Hemma igen. En upprustad och tillgänglighetsanpassad Pommern ankom i går onsdag sin hemmahamn.
-
Först i Sverige. För första gången någonsin har sjömätare utexaminerats i Sverige.
-
Svängigt. Trots röda siffror visar Concordia upp ett förbättrat helårsresultat för 2018.
-
Fossilfri plan. Färdplanen som Svensk Sjöfart, Skärgårdsredarna och Sveriges Hamnar tagit fram har nu överlämnats till regeringen.
-
En viktig resa. Sjöfartsverket kräver ökade anslag av regeringen. "Sjöfartsverket har påbörjat en viktig resa" kommenterar Svensk Sjöfarts vd Rikard Engström.
-
Nya i branschen. Svenska företaget Infranode investerar 400 miljoner i utbyggnaden av Gävle hamn.
-
Äntligen. Tisdagens historiska besked mottogs med stående ovationer från både hamn- och sjöfartsaktörer.
-
Lyckad design. Stena Bulk har utvärderat operationen med IMOIIMAX-flottan som har visat sig prestera väl såväl tekniskt som kommersiellt.
-
Ett system. Rederierna i Finland anser att det är bättre att utveckla rapporteringssystemet DCS globalt via IMO än att skapa ett eget, parallellt system i EU.
-
Undantag. Svensk Sjöfart håller med ICS att den så kallade Fonar-rapporten endast kan utnyttjas i absoluta undantagsfall för att bunkra högsvavligt bränsle från 2020.
-
Lägre vinst. Trots rekordvolymer påverkade flera faktorer Tallinks resultat negativt.
-
20-talet terminaler. Hamnarbetarförbundet varslar om storstrejk från 6 mars.
-
Win-win. Lindbäcks Bygg och Sveaskog samarbete om sjötransporter minskar både koldioxidutsläppen och kostnaderna.
-
Intressant seminarium. Många heta frågor behandlades på Sjölog Forum, bland annat smarta fartyg och behovet av sjömän i framtiden.
-
Försenas. Geotekniska utmaningar och en arbetsform som inte har fungerat, är orsaken till att slussenprojektet försenas och blir dyrare.