Statsisbrytaren Ymer är en av tre isbrytare som fortfarande är i tjänst.
Arkivbild: Sjöfartsverket

Ovanligt lindriga isförhållanden

Två av de fem svenska stadsisbrytare har redan avbrutit sina isbrytningsexpeditioner, vilket är ovanligt tidigt för årstiden. 

Relaterade artiklar

– Den här tiden på året brukar innebära betydligt besvärligare isförhållanden än vad som är fallet nu, säger Amund E. B. Lindberg, driftledare vid isbrytarledningen på Sjöfartsverket i ett pressmeddelande. 

Endast Ale och Frej

I skärgårdarna längs Norrlandskusten ligger en del gammal is kvar, men på Bottenhavet och i stort sett hela den svenska delen av Bottenviken är det öppet vatten, enligt Sjöfartsverket. Atle och Oden ligger redan i kaj, likaså gör Ymer i Luleå, dock med 24 timmars beredskap. I går tisdag avslutade inhyrda Thetis sin isbrytningsexpedition. Kvar i tjänst finns nu Ale och Frej, som tillsammans med Ymer, är stationerade i Bottenviken.

– Det är unikt att Ale, som ursprungligen är specialbyggd för att assistera i Vänern, har kunnat betjäna trafiken till och från Karlsborg i Bottenviken i första halvan av mars. Det är en månad som brukar innebära betydligt besvärligare isförhållanden än i år, säger Amund E. B. Lindberg.

Västliga vindar

Orsaken till de lindriga förhållandena, uppges bland annat bero på västliga vindar över Bottniska viken samt fjolårets varma sommar. 

– Det finns i nuläget ingenting som tyder på istillväxt. Vi räknar med att avveckla de kvarvarande isbrytarna i takt med att isutbredningen fortsätter att minska. En gissning är dock att det kommer att krävas isbrytarassistans till och från svenska hamnar i Bottenviken till och med första halvan av maj. Detta eftersom vindarna kan vända och istäcket återigen lägger sig i svenska farvatten, säger Amund E. B. Lindberg.

Avvecklade restriktioner

Samtidigt avvecklas eller sänks också de restriktioner för sjöfarten som gällt under vintern. Från och med tisdagen den 2 april gäller restriktioner endast för hamnar från Skellefteå och till den finska gränsen, samt för Ångermanälven. Restriktioner innebär att endast fartyg som är byggda för att trafikera isbelagda farvatten kan få isbrytarassistans, enligt Sjöfartsverket.