Stena Provence.
Concordia

Concordia mot ljusare tider

Concordia Maritime hade förra året intäkter på över en miljard kronor, att jämföra med 827,5 miljoner kronor för 2017. Ökningen beror framför allt på den efterlängtade vändningen under hösten. 

Relaterade artiklar

Minskade skeppningsvolymer resulterade under de första tre kvartalen i en svag tankermarknad med låga rater inom samtliga segment. Men under det fjärde kvartalet vände det då rederiets intäkter uppgick till 367,8 miljoner kronor, att jämföra med 2017 års 193,8 miljoner kronor. EBITDA (rörelseresultat före avskrivningar) för 2018 uppgick till 56,8 miljoner kronor, att jämföra med 51,3 för 2017. Soliditeten gick från 2017 års 41 procent till förra årets 38 procent. 

Bättre resultat

För hela året uppgick intäkterna till 1,05 miljarder kronor och resultatet före skatt skrevs till –181,9 miljoner kronor (–660,2), vilket motsvarar ett resultat per aktie om –3,81 (–13,83) kronor. Enligt vd Kim Ullman började Opec och andra stora oljeproducenter att öka sin produktion under sommaren, vilket resulterade i ett ökat transportbehov under hösten.

Snabb vändning

”Resultatet blev att fraktraterna i det fjärde kvartalet steg till nivåer vi inte sett på många år. Helt enligt skolboken märktes vändningen först inom råoljesegmentet, men snart följde produkttanksegmentet efter. På bara några veckor gick raterna inom MR-segmentet från USD 4.000 per dag upp mot cirka USD 20.000 per dag – ett typexempel på hur snabbt det kan svänga inom tanksjöfarten”, skriver Kim Ullman i årsredovisningen. 

Stärks successivt

Även om året slutade bra 2018 blev det inte en lika positiv fortsättning på andra sidan nyåret, vilket enligt Kim Ullman till stora delar beror på Opecs och dess allierades beslut att återigen minska produktionen.

”Efter Opecs nästa möte, i juni 2019, förväntar vi oss att produktionen åter ökar, vilket öppnar upp för en successiv stärkning av marknaden från och med andra halvåret”, tror Kim Ullman. 

Färre fartyg

Han tror att de kommande svaveldirektiven kommer att påverka tanksjöfarten på flera sätt. Dels kommer efterfrågan på lågsvavliga bränslen att öka, samtidigt som kraven på skrubbers kommer att innebära att färre fartyg finns tillgängliga på marknaden från hösten 2019. ”Även detta kommer att påverka marknaden positivt, men hur stor effekten blir återstår att se”, skriver han.