CO2-utsläpp. Ny rapport visar att vissa rederiers koldioxidutsläpp är i nivå med kolkraftverkens.
Arkiv
-
-
Costa Smeralda. Costa Groups nya LNG-drivna kryssningsfartyg har lämnat varvet Meyer Turku i Åbo.
-
Ny linje. Inför den kommande flytten från Varberg till Halmstad har befäl på Stena Nautica övat att lägga till i Halmstads hamn.
-
Åtal. Två åtalas misstänkta för grovt insiderbrott i samband med den fartygsaffär Viking Supply gjorde sommaren 2018.
-
Miljö. Havsmiljöinstitutet vill se fler krav på sjöfartens miljömål om mer gods ska transporteras till sjöss.
-
Nej till fusion. Konkurrensmyndigheterna säger nej till svenska Floatel Internationals och norska Prosafes avsikt att gå samman.
-
Såld. Bore säljer roro-fartyget Bore Bank till Smyril Line, som redan har ett systerfartyg i flottan.
-
Restvärme. Energiåtervinningen på Viking Glory tar ut det mesta från restvärmen i avgaser och kylvatten.
-
Isbrytning. Den 7 december träder trafikrestriktioner i delar av Bottenviken i kraft. I år visar prognoserna på att det kan bli en normal vinter där trafikrestriktioner kan gälla i stora delar av landet.
-
Sjöfartsprofil. Ragnar Johansson, vd för SOL och Wallenius SOL, blev Årets Sjöfartsprofil 2019.
-
Byggstart. Byggnationen av det sista av åtta fartyg i Fure Vinga-serien har inletts i Kina med steel cutting.
-
Hamnavgifter. Då trycket ökar på hamnar att arbeta med sitt miljöavtryck krävs en mer global standard för att inte riskera snedvriden konkurrens.
-
Steel Cutting. Vid en ceremoni på varvet i Kina inleddes stålarbetena på de första sektionerna till Donsötanks nybygge.
-
Största roro-fartyget. Den 25 november anlöpte DFDS nya roro-fartyg Hollandia Seaways Göteborg. Hon är det största roro-fartyget någonsin i Göteborgs hamn.
-
Slut på poststrejken. Finlands handelsflotta är åter igång, men sympatistrejken har urholkat förtroende för finsk flagg, anser Rederierna i Finland.
-
Miljöarbete. Tillsammans med nio andra nordiska hamnar ska Stockholms hamnar arbeta med FN:s hållbarhetsmål.
-
Nybygge. Skärhamnsrederiet Berndtssons beställer miljöanpassat bulkfartyg från Kina.
-
Strejkhot kvarstår. Om inte en uppgörelse nås i finska poststrejken under veckoslutet inleder Finlands Sjömans-Union sin fullskaliga sympatistrejk på måndagen.
-
Modernisering. KBV 181 från 1990 tillbringar en stor del av 2020 på varv och får sin livstid förlängd med 15 år.
-
Nordisk tvistelösning. Noma, det nordiska regelverket för skiljeförfaranden, blir allt mer accepterat i Norge och Danmark. Men i Sverige och Finland går det trögare.
-
Breddat gasutbud. För att möta ökad efterfrågan på LNG har Gasum börjat använda Swedegas anläggning i energihamnen i Göteborg.
-
Ny statistik. Svensk Sjöfarts färska nyckeltal visar att det går uppåt för den svenska handelssjöfarten. Även om antalet fartyg minskat något.
-
Farligt gods. IMDG-koden, farligt avfall på roro-fartyg och bristande farligt gods-märkning avhandlades på Farligt gods-konferensen förra veckan.
-
Stärker organisationen. Kongsberg fortsätter att satsa på sin Åbo-enhet för utveckling av system för fjärrövervakning och fjärrstyrning av fartyg.
-
Ekobonusen. Den som vill ansöka om ekobonus för tiden 2020–2022 bör förbereda sig väl för när ansökningstiden startar kan tiden vara knapp.