Godsvolymer. Aldrig tidigare har det transporterats så mycket gods via Helsingborgs Hamn som under 2022. Godsvolymerna steg med över två procent mot föregående år och landade på 8,6 miljoner ton.
Arkiv
-
-
Forskning. Under tisdagen hölls Sjöfartsportföljens FoI-dag i Sjöräddningssällskapets lokaler i Göteborg. En fullspäckad dag med presentationer av olika forskningsprojekt inom sjöfartsområdet.
-
Vänertrafiken. Inte sedan finanskrisen 2008 har så mycket gods hanterats i Vänerhamns fem hamnar som förra året. Det rapporterar SVT Nyheter Värmland.
-
Chefsbyte. Sjöfartsverkets generaldirektör Katarina Norén kommer att lämna sitt uppdrag vid halvårsskiftet då hennes förordnande går ut. Hon har då lett Sjöfartsverket under sex år.
-
Mässa. Under torsdagen arrangerades årets upplaga av Chalmers studentkårs karriärmässa Sjölog på Lindholmen i Göteborg.
-
Ny linje. I april anlöper islandsägda Samskip för första gången APM Terminals i Göteborg. Det blir startskottet för rederiets stora kortsjösatsning mellan Göteborg och Europa.
-
Statistik. Godsvolymerna i Stockholm Norvik Hamn bara fortsätter att öka, det samtidigt som hela Stockholms Hamnar blickar tillbaka på ett år med både ökade passagerarantal och höga godsvolymer – trots vikande konjunktur.
-
Elektrobränslen. Tillsammans med Umeå Energi har Göteborgsbolaget Liquid Wind gjort en förstudie för att etablera Sveriges tredje elektrobränsleanläggning för sjöfartsindustrin, det vid Dåva kraftvärmeverk i Umeå.
-
Nybeställning. Erik Thun Group har lagt en order på ytterligare åtta nya fartyg som alla ska byggas av Shipsveerf Ferus Smit B.V. i Nederländerna. Det handlar om fyra torrlastare samt ytterligare fyra tankfartyg i R-klassen utöver de två redan beställda.
-
Forskning. Genom övervakning från rymden kan nya och isfria sjörutter hittas i Arktis. Céline Heuzés, forskare på Göteborgs universitet, har fått medel från Rymdstyrelsen för ett nytt forskningsprojekt i ämnet.
-
Affär. De danska och svenska konkurrensmyndigheterna har nu godkänt affären där Molslinjen köper ForSea, vilka driver trafiken mellan Helsingborg och Helsingör.
-
Nybyggen. Under torsdagen gick AtoB@C Shipping ut med vilka namn som de sex första plug-in hybridfartygen som rederiet beställt i Indien ska få.
-
Fartygsdop. Under onsdagen döpte Stena Line sitt andra nybygge för trafiken från Karlskrona till Gdynia i Polen – Stena Ebba.
-
Summering. Wasalines succé med Aurora Botnia på linjen mellan Umeå och Vasa bara fortsätter. När rederiet nu presenterar sina siffror för 2022 står det klart att det blivit ännu ett rekordår.
-
Statistik. Under måndagen presenterade Eckerö Linjen sina passagerarvolymer för år 2022. Rederiet har ökat kraftigt mot 2021 och närmar sig nivåerna före pandemin.
-
Summering. Totalt reste närmare 5 miljoner passagerare med Viking Lines fartyg under 2022. Det är en ökning på 114 procent mot föregående år, men över en miljon lägre jämfört med 2019.
-
Nybyggen. Precis före nyår sjösattes Finnlines nya bil- och passagerarfärja Finncanopus på varvet i Kina, det andra fartyget av de två nybyggena i Superstar-klassen för trafiken mellan Kapellskär och Nådendal.
-
Museer. År 2022 blev ett bra år för Vasamuseet i Stockholm. Totalt besökte 944.357 människor museet, långt över deras egna målsättning.
-
Delägare. VG-Shipping i Finland köper in sig i Rederi Ab Nathalie och meningen är att utöka samarbetet mellan rederierna.
-
Mest lästa. Sjöfartsåret 2022 är slut, ett spännande år fyllt med sjöfartsnyheter. Vi listar de tio mest lästa nyheterna på vår sajt från året som gått.
-
Sjösättning. Precis före julhelgen sjösattes Thunbolagens nya torrlastfartyg Baltic Crystal på det nederländska varvet Ferus Smit Westerbroek.
-
Leverans. Precis före jul tog Stena RoRo leverans av Santoña, det nionde fartyget i E-Flexer-serien.
-
Metanol. Northern Offshore Service konverterar CTV till metanoildrift för femårig charter.
-
Ropax. De två nya ropax-fartygen för Nådendalslinjen som Finnlines har under byggnad i Kina får finsk flagg.
-
Miljö. Den planerade e-metanolsanläggningen FlagshipOne, som ska byggas i Örnsköldsviks kommun, har övergått i danska energibolaget Ørsted ägo. Det efter att den ursprungliga utvecklaren av projektet, Liquid Wind AB, har sålt sin andel.