För ett år sedan lanserades världens första kommersiella förarlösa, elektriska passagerarfärja – Estelle – i Stockholm på Norr Mälarstrand. Nu är bolaget bakom färjan, norska Zeabuz, snart klara med nästa steg i utvecklingen, nämligen att kunna övervaka och vid behov styra färjan helt från distans, utan personal ombord.
Körde testtur över 5G
I torsdags gjordes en demonstrationstur på Riddarfjärden tillsammans med EU-organet EIT Urban Mobility som är ett initiativ från European Institute of Innovation and Technology, EIT. Enligt enligt gällande lagar behövde det finnas en befälhavare ombord. Därför övervakades fartygets färd via en laptop ombord som var uppkopplad via 5G via en kontrollcentral i Trondheim och tillbaka till fartyget.
– Det är jättekul att vi nu har kommit ända fram till att kunna köra en stadsfärja med fjärrövervakning. Fjärrövervakning är en nyckel till att kunna skala upp den här typen av transport så att man kan ha många färjor i trafik samtidigt med täta avgångar. Det blir ett ordentligt lyft för resenärerna, det blir skalbart och det blir hållbart, säger Peter Vest, Senior Investment Portfolio Manager på EIT Urban Mobility i ett pressmeddelande.
Visar att tekniken är redo
Tekniken bakom den förarlösa färjan och fjärrövervakningen har utvecklas av Zeabuz med stöd från EIT Urban Mobility. Konceptet där självkörande båtar övervakas på distans från ett kontrollrum kallas ”onshore supervised autonomy” och kräver mycket av tekniken i form av sensorer och snabb 5G-uppkoppling. För Zeabuz var demonstrationsturen därför en viktig milstolpe.
– Det här projektet, och demonstrationen i dag, visar att tekniken nu faktiskt är redo för den här typen av transportlösningar. 5G-nätet är en nyckel, och det är nu på många håll tillräckligt utbyggt för att klara våra krav. 5G ger minimal fördröjning, vilket är nödvändigt för distansoperationer, säger Carl Petersson, affärsutvecklingschef på Zeabuz i pressmeddelandet.