Thun Vettern är på 17.999 dwt och har byggts av China Merchants Jinling Shipyard i Kina och är det tionde levererade fartyget i Furetanks Vingaserie. Det är en uppgraderad version av systerfartyget Thun Venern.
Designad av Furetank och FKAB
Enligt ett pressmeddelande från Thunbolagen under måndagen kommer fartyget att sättas in i operation inom Gothia Tanker Alliance. Fartyget har isklass 1A och är likt systerfartygen designade av
Furetank tillsammans med Uddevallabolaget FKAB med ett särskilt fokus låg miljöpåverkan.
– Hållbarhetsarbete har alltid varit och kommer att vara ett fokus framåt för Erik Thun. Att ta leverans av en resurseffektiv, toppresterande produkttanker som Thun Vettern, och ytterligare fördjupa vårt goda och långsiktiga samarbete med Furetank är ett bra exempel på vår vision att vara en hållbar svensk partner över generationer, säger Johan Källsson, vd på Erik Thun AB i pressmeddelandet.
Har landströmsanslutning
Fartygen i Vingaserien har alla dual fuel-maskineri och körs på LNG/LBG eller gasolja. De är utrustade för landströmsanslutning som kan kopplas in när det finns tillgängligt i hamnarna. Fartygen är designade med en batterihybridlösning samt ytterligare teknik som minskar bränsle- och energiförbrukningen, vilket resulterar i kraftigt sänkta utsläpp av CO2, svaveloxid, kväveoxid och farliga partiklar.
Enligt pressmeddelandet har fartygen i serien fått det bästa EEDI-värdet (Energy Efficiency Design Index) i sitt segment globalt, vilket innebär att de är de mest energieffektiva fartygen enligt IMO.
Furetank kommer att ha tekniskt och kommersiellt management för Thun Vettern.
21 Vingafartyg beställda
Totalt består Vingaserien av 21 beställda fartyg varav tio hittills levererade. Under året räknar Furetank med att få leverans av ytterligare fyra fartyg till FureBear, bolagets joint venture-samarbete med kanadensiska Algoma Central Corporation.