Det blir Destination Gotland genom rederiet Alvina Shipping A/S som får köra färjetrafiken till och från Gotland från och med den 1 februari år 2027. Det avslöjade Roberto Maiorana, generaldirektör på Trafikverket under en pressträff i Visby under måndagen.
– Vi har tilldelat trafiken till ett danskregistrerat rederi, Alvina Shipping, som är en underleverantör till Destination Gotland. Det innebär att det likt idag blir Destination Gotland som kommer att bedriva trafiken under kommande avtalsperiod, säger Roberto Maiorana under pressträffen.
Kommer använda dagens fartyg
Enligt Roberto Maiorana kommer samma fartyg som under gällande avtal att användas för trafiken, alltså Visby, Gotland och Drotten.
– Under perioden kommer det även att tillkomma ett nytt fartyg, säger Roberto Maiorana.
Avtalsperioden sträcker sig från den 1 februari 2027 till den 31 december 2035, med möjlig förlängning ytterligare två år.
– I vår bedömning uppfyller Alvina Shipping alla de krav som ställdes i upphandlingen. Huvudfrågorna i avtalet är de klimatkrav som innebär minskade koldioxidutsläpp med 30 procent under avtalstiden, fortsatt takpris för gotlänningar och godstrafik samt att det ska vara mindre påverkan för bränslepriser, säger Roberto Maiorana vidare under pressträffen.
– Sist men kanske det absolut viktigaste, trafiken kommer att utgöra en viktig del av totalförsvaret i Sverige. Där har vi tillsammans med Försvarsmakten kunnat precisera de krav och behov som vi nu kunnat inkludera. Så med det är jag väldigt nöjd med den här tilldelningen, säger Roberto Maiorana.
En glädjens dag för Gotlandsbolaget
För Gotlandsbolaget var det ett efterlängtat besked från upphandlingen som pågått sedan augusti 2023.
– Trafiken mellan Gotland och fastlandet är en del av vår identitet, och vi är oerhört glada och stolta över att ha vunnit förnyat förtroende från Trafikverket. Vi har fått tilldelningsbeslut, och nu följer kontraktsskrivande. Vår resa mot klimatneutrala överfarter fortsätter nu med nästa generations fartyg och minskade utsläpp, säger Håkan Johansson, vd Gotlandsbolaget i ett pressuttalande.
Danskt bolag av tonnageskatteskäl
Enligt Gotlandsbolaget är det för att bemöta de skilda skattemässiga förutsättningarna som idag råder i Sverige som det vinnande anbudet bygger på ett danskt dotterbolag.
– Det är en dansk etablering inom Gotlandsbolaget som lämnat anbudet. Men anbudet bygger på svensk flagg, svenska kollektivavtal och svensk besättning, men med så kallad ekonomisk och strategisk ledning i Danmark baserad på det danska tonnageskattesystemet, säger Marcus Risberg, vd för Destination Gotland under pressträffen.
– Sedan jobbar vi och många andra på för att den befintliga svenska tonnageskatten ska utvidgas och inkludera Gotlandstrafiken. Det är något vi är övertygade om att regeringen kommer att gå vidare med. Och i det fallet skulle den ekonomiska och strategiska ledningen vara kvar i Sverige. Det är vad vi kommer att fokusera på under de kommande tre åren, säger Håkan Johansson.